Barion Pixel

Gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztése – Így kezdd el!

Gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztése – Így kezdd el!

Gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztése

Egy óvodai példán keresztül segítek neked, hogyan valósulhat meg a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztése, legyen szó intézményes vagy családi nevelésről.

Óvodai csoportunkban az érzelmi nevelés kapcsán kialakítottunk egy kedves szokást a “Csillagtündér és az érzések” című mesekönyvből használt érzelmekkel.

Az egyik szekrényünkre kitettük az:  öröm, bánat, félelem, harag, meglepődés, undor, képeit. Ezek a 6 egyetemes alapérzelem. Ez azt jelenti, hogy a világ bármely táján járunk is, a nyelv tudása nélkül, arcmimikáról is felismerjük ezeket az érzelmeket.

A szokásunk a következőképpen zajlik:

Reggel megérkeznek a gyermekek. Köszönés után megkeresik a jelüket. Odamennek a szekrényhez és a megfelelő érzelem mellé, ahogyan érzik magukat, felrakják a jelüket. Ezután beszélgetünk arról, (én és a gyermek) hogy mi történt vele és miért érzi magát úgy, amit megjelölt. 

Például a következőket szokták mondani:

  • – “Azért tettem a bánat mellé a fotómat, mert szomorú vagyok. Otthon akartam maradni, de oviba kellett jönni. “

Ilyenkor meg tudom kérdezni, hogy van e még valaki otthon? Például kistestvér vagy szülő? Jó eset, ha senki nem maradt otthon, mert könnyebben meg tudom nyugtatni. Megbeszéljük, hogy miért kell dolgozni a szülőknek, stb..  Ha anya a kistesóval otthon van, akkor nehezebb a helyzet, de arról is addig beszélgetünk, amíg kibeszéli a bánatát és feloldódik. Játékba hívom én vagy a gyerekek és átlendülünk a jobb érzések irányába.

A reá irányuló figyelem és az, hogy kifejezheti, ami nyomasztja a lelkét, megnyugtatja őt. Egy simogatás, ölben vigasztalás, ölelés, mind-mind oldja a szorongást. Az ilyen jellegű beszélgetésben megjelennek azok a fontos tanulási lépcsőfokok, (érzelem felismerése, megnevezése, kibeszélése) amelyek a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztése szempontjából fontosak.

A gyerkőcök az alábbiakat szokták mondani:

  • -“Azért tettem a félelem mellé a jelemet, mert attól félek, hogy anya nem jön korán értem.”
  • -“Azért vagyok dühös, mert nem kaptam ezt vagy azt …..”
  • -“Azért érzek szomorúságot, mert nem a másik ruhát vehettem föl.”
  • -“Azért lepődtem meg, mert hazamehetek ebéd után.”
  • -“Azért van öröm bennem, mert vesz nekem anyu finomságot és elhozza amikor jön értem.”
  • -“Azért vagyok vidám, mert jöhettem óvodába.”

Sok érzelmi kommunikációval tudjuk fejleszteni a gyermekek érzelmi intelligenciáját

A fent említett példánál úgy indítjuk el a napunkat, hogy verbális úton kicsatornázzuk a gyerkőcök érzelmeit, ez is egy módja annak, hogyan valósul meg a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztése. Igazi minőségi időben beszélgetünk, amelyben az egyéni figyelemnek nagy szerepe van. Lehetőség adódik a problémák tisztázására, ok-okozatok megértésére, vigasztalásra, egymásra hangolódásra, a kötődés erősítésére.

Reggeli minőségi kapcsolódás, amely a lelki harmónia szempontjából az egész napunkat meghatározza!

Az érzésekről való beszélgetés közben gyakoroljuk a gondolkodtatást és kifejezőképességet. Empatizálunk! Elfogadjuk és megengedjük az érzések megélését! Fokozzuk a beszédkedvet és bővítjük az érzelmi szókincstárat. Segítjük, hogy a gyerekek jobban megismerjék önmagukat is! Megtapasztaltatjuk velük, hogy megkönnyebbülnek az érzelmeik kifejezése által. Ily módon is  fejlesztjük az érzelmi  intelligenciájukat és óvjuk a lelki egészségüket.

“Csak egy beszélgetés” és mégis, hihetetlenül sokat profitálunk belőle!

A nap folyamán mindig adódik lehetőség arra, hogy érzésekről beszélgessünk. A konfliktusok kiváltképpen alkalmasak erre.

Mindig megbeszéljük, hogy mi történt és ki, hogyan érzi magát egy konfliktusos helyzetben. Kinek, mire lenne szüksége és a gyerkőcök meg is kérik társaikat a jóvátételre. Ez az (EMK) erőszakmentes kommunikáció négy lépése, amelyet már ovis korban el tudnak sajátítani a gyermekek. Ehhez azonban szükséges, hogy fel tudják ismerni és ki tudják fejezni az érzéseiket, ezért is fontos, hogy fejlesszük az érzelmi intelligenciájukat.

Szülőként mikor és milyen helyzetekben fejleszthetjük a gyermekek érzelmi intelligenciáját?

Hétköznapokon a gyermekekkel való hazaérkezés után otthon, vacsoránál vagy esti lefekvés előtt, lehet beszélgetni az érzéseikről. Például a – “Mi volt ma az oviban?” – kérdés helyett: –  “Melyik érzés volt ma  a legnagyobb a szívedben és mi történt veled akkor? ” (Ez tényleg működik!) Hétvégén bármilyen érzelmeket megmozgató esemény alkalmas lehet, az érzelmek kölcsönös megosztására. Segíti a kapcsolódást, erősíti a kötődést és a bizalmat.

Ápolni kell a gyermekek lelkét. Szokássá kell tenni az érzelmekről való beszélgetést. Otthon is lehet játékosan kis táblát készíteni vagy egyéb ötletes módokon jelezni, ki, hogyan érzi magát. Önmagunknak és egymásnak is sokat tudunk segíteni az érzések kibeszélésével. Így egyre gyakorlottabban felismerjük és megnevezzük, ezután pedig  kezelni is könnyebben tudjuk őket.

Minél magasabb szintű az érzelmi intelligenciánk, annál tudatosabbak vagyunk az érzelmeinkkel kapcsolatban!

Miért fejlesszük a gyermekek érzelmi intelligenciáját?

Érzelmileg kiegyensúlyozottabbá, sokkal empatikusabbá megértőbbé, elfogadóbbá, együttműködőbbé válnak, amely megkönnyíti a nevelésüket! (Bármilyen fejlesztés kudarcba fullad, ha a gyerkőcök nincsenek jól érzelmileg.)  Magabiztosabbak lesznek, önbizalmat nyernek azáltal, hogy megértik a saját érzelmi működésüket.

Erre épülve megtanulják, hogy ők irányítsák magukat és ne az érzelmeik (az  érzelmeit csak az tudja kezelni, aki képessé válik felismerni, megnevezni és kifejezni őket). Konfliktusaik megoldásában is segíti őket az érzelmi tudatosságuk. Ezek a képességek mind-mind ahhoz járulnak hozzá, hogy lelkileg egészségesebb és boldogabb életet élhessenek.

A bullying megelőzésében is óriási szerepe van, amelyhez minél több segítő eszközre lenne szükség!

A gyermekek EQ-jának fejlesztése a nevelők dolga és fontos társadalmi felelősségünk is!

A Csillagtündér mesésjáték  módszer egyedi  eszköztárának és módszertanának köszönhetően teszi lehetővé a szülők  és óvodapedagógusok számára, hogy játék legyen a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztése!