Barion Pixel

Minőségi idő a gyermekemmel? Hogyan és mikor?

Minőségi idő a gyermekemmel? Hogyan és mikor?

Minőségi idő

Akinek az  öt szeretetnyelv közül a minőségi idő a legfőbb szeretetnyelve,

Garry  Chapman szerint: ” a rá irányuló figyelem hatására érzi leginkább azt, hogy őt igazán szeretik.”

Szülőként kevés az időnk, mert rengeteg a tennivaló, sietni kell mindenhová, rohanás az egész nap.

Előfordul, hogy lelkiismeret furdalásunk van, hogy ma sem tudtunk elég minőségi időt szentelni gyermekünknek.

Ráadásul sok olyan egyéb dolog miatt is nyugtalanságot érezhetünk, amikor a csemeténk nem azt csinálja vagy nem azt kapja, amit mi minőséginek gondolunk. Keressünk rá megoldásokat!

Nem minőségi idő! – Mit tehetünk?

Az alábbiakban felsorolásra kerülő példák, segítségül szolgálhatnak.

  • A gyermekem sokat ült a tv előtt vagy játszott a gépen.

Szabjuk meg a napi mennyiséget, minőséget és tartassuk be következetesen. Fejlesztő hatású játékok is jelenthetnek minőségi időt, ha együtt játszunk.

  • Nem játszottam vele és szegény gyermeknek egyedül kellett elfoglalnia magát.

A gyerkőcnek meg kell tanulnia egyedül is játszani, nincs szüksége rá, hogy állandóan kitalálják helyette, hogy mit játsszon. Eszközöket biztosítsunk a számára a többi az ő dolga, bízzunk a kreativitásában!

  • Nem mozgott eleget  a gyerek.

Rengeteg zenés mozgásos torna található a neten, ezzel is át lehet mozgatni a lurkókat, ha nincs időnk kimenni.

  • Sok játékot vettem neki, mégis egész nap unatkozott.

Nem a sok drága játék a lényeg, hanem az, hogy fejlesszük a gyermek kreativitását. Teljesen egyszerű hétköznapi tárgyakkal is ki lehet találni jó játékokat. Indítsuk be a gyermek fantáziáját jó ötletekkel a többit hagyjuk rá, hogy ő folytassa!

További példák:

  • Nem tudom, hogy mit játsszak vele?

Az ő kedvenc játékait, amit ő szeretne. A játékából is megismerhetjük csemeténket még jobban. Saját házimunkánkba is bevonhatjuk játékosan. A gyerekek nagyon szeretnek részt venni minden felnőtt dologban. A – “Nagyon  ügyes vagy  és örülök, hogy segítesz nekem!”  visszacsatolás fontos. A gyermek megtanulja az együttműködést, alkalmazkodást és segítőkészséget. Ez is lehet együtt töltött minőségi idő.

  • Alig voltam ma vele, más vigyázott rá.

Szüksége van a gyermeknek más emberek társaságára is. Mindenkitől mást tanul. Megtanulja az alkalmazkodást és kommunikációt más emberekkel is, ami segíti az önbizalma kialakulását és az alkalmazkodó képessége is fejlődik. Az a fontos, hogy olyan emberrel legyen, akinél tudjuk, hogy jó helyen van biztonságban és szeretetben. Azzal az emberrel is minőségi időt tölt el a gyermek.

  • Lehet, hogy nem is szeret engem és haragszik rám?

A gyerekek sokszor haragszanak azért, ha valamit nem kapnak meg vagy nem az történik amit ők akarnak, de ettől nem szeretnek kevésbé minket! Ilyen félelmek miatt nem szabad mindent megengedni nekik. Határozott és következetes elvárásokkal  természetes lesz számukra, amit elvárunk tőlük. A határokat a szülő és a felnőtt szabja meg. Kevesebb konfliktus = több minőségi idő!

Példák, amikor a lelkiismeret furdalás is nehezíti a helyzetet.

  • Kiabáltam szegény gyerekkel, de hát nem fogad szót, úgy felbosszantott!

Teljesen rendben van, hogy felemeljük a hangunkat, amikor mérgesek leszünk. Tőlünk tanulják meg, hogy harag és düh következtében erőteljesebben kommunikálunk, mert feszültség van bennünk. Ezt érdemes elmondani ilyenkor, hogy most nagyon dühös vagy mérges vagyok, azért ami történt! A helyzetet mondjuk el és azt minősítsük, ne a gyermeket!  Éreznie kell, hogy őt mindig szeretjük, de amit csinál azt nem fogadjuk el. Még ez is lehet minőségi idő, mert nagyon fontos dologra tanítjuk a gyermekünket, fejlesztjük érzelmi intelligenciáját.

  • Lehet, hogy nem kellene suliba, edzésre, stb. járnom, mert szomorú, hogy nem vele vagyok?

Nekünk is szükségünk van én időre.  El kell beszélgetni  arról, hogy ettől mi jól érezzük magunkat és örömet okoz az a bizonyos tevékenység. El kell fogadja a gyermek, hogy nem csak ő van a világon és neki is alkalmazkodni kell, hogy a családtagjai is fel tudjanak töltődni vagy fejlődni tudjanak. Például: – “Anya boldog, ha tornázhat egy órát, ezért és ezért…  Szeretném, ha te is örülnél, hogy anya jól érzi magát!” Így fejleszthetjük a gyermek empátiáját is!

További példák:

  • Nem tudom megvenni neki a szép drága cipőt vagy játékot, amire vágyik!

Az nem baj, ha a gyerek megtanul türelemmel várni valamire vagy lemondani dolgokról. Sőt, nagyon is előnyére válik az életben. Sok tekintetben pozitív hozadéka van az ilyen helyzeteknek, emiatt nem kell aggódnunk. Megtanulja, hogy nem kaphat meg mindent és azonnal. Nem fogja annyi csalódás érni, jobban tud alkalmazkodni. Jobban értékeli és megbecsüli azt, amire várni kell vagy amiért tenni is kell valamit. A gyermeknek többet jelent a vele töltött minőségi időnk, mint a tárgyak!

  • Nagyon szeretem de teljesen kikészít az állandó hisztijeivel!

Nem könnyű az elkényeztetett vagy akaratos gyermekkel az élet. A hisztit kiváltó okokat kell megkeresni. Ha meg van a probléma forrása, azon lehet változtatni, javítani. Nagyon fontos az őszinte érzelmi kommunikáció és a következetes elvárásoknak való megfeleltetés. Külső segítséget  is lehet keresni, új nevelési stratégiákat bevetni. A struccpolitika itt nem célravezető. A gyerekek nagyon rugalmasak, nekünk kell következetesen változtatni dolgokon. A gyermek nem hibás inkább a rosszul alkalmazott vagy félreértelmezett nevelési elv.  Minél előbb találunk megoldást, annál előbb tudunk több minőségi időt tölteni a gyermekkel a konfliktusok helyett.

Hogyan és mikor töltsek minőségi időt a gyermekkel?

Amikor a minőségi időre gondolunk, legtöbbünknek azonnal az jut eszünkbe, hogy sok időt töltsünk a gyermekkel és azt “jól” töltsük el vele. Tanítsuk meg sok okos dologra. Vigyük el szórakozni és tartalmas közös programot találjunk ki a számára.

Máris elérkeztünk az idő problémájához, hogy mikor, mennyit és hogyan?

A minőségi idővel kapcsolatban a legfontosabb,

ha tudjuk, hogy mennyi időnk van egy nap a gyermekünkre, AZT TEGYÜK MINŐSÉGI IDŐVÉ!

  • Ez azt jelenti, hogy akkor tényleg csak a gyermekre figyeljünk. Csak vele beszélgessünk,  neki meséljünk vagy vele játszunk. Ilyenkor minden mást tegyünk félre. Ha ez 30 perc akkor annyi, de akkor se telefon, se semmi más ne legyen ott, csak a gyermek és mi. A gyermekek hihetetlenül hálásak minden olyan pillanatért, amikor tényleg csak rájuk figyelünk, mert akkor érzik igazán, hogy mennyire szeretjük őket.
  • Például, ha délutánonként megyünk a gyermekünkért az óvodába vagy iskolába, tiszteljük meg a gyermekünket azzal, hogy nem mobilon beszélve érkezünk hozzá. Számtalanszor vagyok szemtanúja annak, hogy a gyermek délután már alig várja, hogy végre lássa anyukáját vagy apukáját és megölelje. Rettentően csalódott a kis arcuk, amikor a telefonálás miatt nem vethetik magukat szeretett szüleik karjaiba.  Számukra ez is minőségi idő még ha egy perc, akkor is.
  • Ugyanezt viszont is el lehet várni, ha jó példát mutatunk. Tényleg csak ránk figyeljen a gyermek, amikor vele kommunikálunk vagy fontos dolgokat kell megbeszélni. A gyerkőcök nagyon nyitottak és megértőek, ha az ő nyelvükön az ő életkoruknak megfelelően beszélünk velük. Az érzelmek megosztásával is érzékenyíthetjük őket, hogy partnerek legyenek a megoldások keresésében.
  • Nagyon fontos az érzelmi kommunikáció! Önmagunkkal is legyünk őszinték. Az érzések megbeszélésének segítségével ki tudjuk alakítani a családban az empatikus egymásra figyelést,  alkalmazkodást, segítőkészséget. Egymást taníthatjuk az érzésekre, miközben megosztjuk szeretteinkkel. Ez is minőségi idő és mélyíti a kötődést a családban.
  • A Csillagtündér mesésjáték módszer a minőségi idő eltöltéséhez is segítséget nyújt. Csillagtündér segítségével napi húsz perc igazi minőségi idő a gyermekkel és megalapozzuk érzelmi intelligenciáját is.