A lelki egészség fontos!
Szülőként, mit tehetünk a gyermekünk lelki egészségének megtartásáért? Édesanya és óvodapedagógusként számomra is nagyon fontos a gyermeki lelki egészség. Sajnos a világ változása és amilyen irányba halad az emberiség, egyre nehezebbé teszi a kollektív lelki egészség megőrzését is.
- Felgyorsult életünkben egyre kevesebb idő jut mindenre.
- A gyors kommunikáció, miatt a szövegértés nehezített.
- A rengeteg inger miatt túlterheltség alakul ki.
- A túl sok információ feldolgozására alig van idő.
- Az ismeretek nem tudnak rögzülni és egymásra épülni, amely a gyerekeknél nagyon fontos lenne.
- A “sok mindent csinálunk egyszerre”, többfeladatosság vagy multitask üzemmódban szinte szétforgácsolódunk és figyelemzavarral küszködünk.
- A sok agresszió, amely ömlik ránk a médiából – szintén nem a lelki egészség megóvását segíti – feszültté és szorongóvá tesz bennünket.
- A digitális eszközök és játékok idegrendszerileg is lefárasztanak minket.
Szándékosan fogalmazok többes szám első személyben, mert nemcsak a gyerekeket érinti ez a sokféle hatás, hanem minket szülőket is. A sok negatív hatás és az ezek okozta stressz, sajnos a lelki egészség szempontjából nagyon rombolóak tudnak lenni.
Szülőként csak kapkodjuk a fejünket, amikor baj van és felmerül a kérdés?
- Mit rontottunk el?
- Mit kellene másképpen csinálni?
- Mitévők legyünk?
A hazai kutatások is azt mutatják, hogy egyre növekszik a mentális betegségekkel küszködő gyermekek száma.
Nagyon fontossá vált, hogy foglalkozzunk a lelki egészség megőrzésével, fenntartásával a lelki eredetű betegségek megelőzésével.
Külföldi példa
Örömmel töltött el, amikor tudomást szereztem a SEL in Action programról (1.) amelynek célja, hogy a már kidolgozott és jól működő szociális és érzelmi tanulás (SZÉT) programot beemelje a közoktatás rendszerébe.
Ez tartalmazza az emberi kapcsolatok és konfliktusok kezelését, az érzelmi intelligencia fejlesztését. Az EQ elengedhetetlenül fontos lesz a most felnövő generációnak, hogy a munkaerőpiacon sikeresen helyt tudjanak állni.
Jó néhány évbe telik majd mire a most iskoláskorú gyermekek a közoktatásban is részesülhetnek az érzelmi intelligencia fejlesztésében, pedig mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos.
Angliában 25 éve alakult egy szervezet, amely a gyerekek lelki egészségével foglalkozik és számukra nyújt érzelmi támogatást.
A Place2Be (2.) egy jótékonysági szervezet Angliában, és most már Walesben és Skóciában is, amely az iskolákban mentálhigiénés támogatást nyújt a rászoruló gyerekeknek és családjaiknak. Királyi védőszentjük Kate Middleton hercegnő. Kipróbált és bevált módszerekkel dolgoznak, amelyeket kutatási eredményekkel igazolnak.
Nem csak egészségügyi szempontból, de a társadalom számára is költségmegtakarítást eredményez a mentális eredetű egészségügyi problémák megelőzése, a lelki egészség megtartása.
Szülőként sokat tehetünk gyermekünk lelki egészségének megtartásáért.
Az alábbi példák is segíthetnek ebben:
- Hagyjunk időt a gyermeknek nyugodt játékra. (túlterhelés kivédése)
- Nyugodtan és lassabban beszélgessünk. (szövegértési problémák megelőzése)
- Tartsunk egyensúlyt az otthoni és az egyéb programok között. (Ovis korban a különfoglalkozós programokból bőven elég egy is.)
- Csak annyit várjunk el a gyermektől és olyat, amit képes megtenni. (túl magas elvárások frusztrációt okoznak)
- Egyszerre csak egy dologgal foglalkozzunk. (elmélyültség)
- Kerüljük az agresszív média tartalmakat. (stressz kivédése)
- Szorítsuk keretek közé a digitális eszközök és játékok használatát. (idegrendszer és szem megóvása)
- Beszélgessünk sokat a gyermekünkkel! Ne hagyjuk, hogy a digitális térre szoruljon az ismeretszerzése és a köztünk lévő kommunikáció. (élő beszéd és kapcsolat fontossága)
- Beszélgessünk érzelmekről. Tanítsuk meg a gyermekünknek, hogy szabad – sőt nagyon jó – kibeszélni magunkból az érzéseinket és problémáinkat. Így tudatosul, hogy mi a baj forrása és segít lenyugodni is.
- Mi is mutassuk ki és beszéljünk őszintén az érzéseinkről. Így tanulunk egymástól. Kölcsönösen tanuljuk az együttérzést is.
- Fejlesszük a gyermek érzelmi intelligenciáját. Többféle mesekönyv és játék kapható már, amelyek ebben segítenek.
Óvodapedagógusi tapasztalat
Szomorú, amikor egy gyermek – indokolatlanul – túl sok időt tölt az óvodában. Miért?
- Úgy tűnhet, hogy az óvoda csupa szórakozás és játék, ami egyfelől valóban igaz.
- Másrészről viszont az óvodai szokásokban folyamatosan meg kell felelni a napirendnek és az elvárásoknak, ami elég fárasztó.
- Nem beszélve a zajról, ami szintén fárasztja a gyerekek idegrendszerét.
- A sok új információ és ismeret befogadása még ha játékos formában történik is, szintén munkát igényel a feldolgozáshoz.
- A folyamatos alkalmazkodás az intézményhez és a gyerekekhez és az ezzel járó konfliktusok szintén nagyon leterhelik a gyermeket.
- A gyermeknek, érzelmi szinten is meg kell küzdeni az anya és a család hiányával.
Egy szóval az ovis élet szerethető, de nagyon el lehet tőle fáradni.
Az oviban az érzelmi nevelés terén sok fejlesztést kapnak a gyermekek, de a szülői érzelmi nevelést semmi sem pótolhatja. Fontos lenne, hogy megszokja a gyermek, hogy bátran beszélhet az érzéseiről, mert ez lenne az egyik legfontosabb védelem a lelki egészség megőrzése szempontjából. Hiszen, ha szülőként tudom, hogy a gyerekben bizonyos szituációkban milyen érzések keletkeznek, lépéseket tudok tenni annak érdekében, hogy azokat a helyzeteket közelebbről megismerjem és beavatkozzak, ha szükséges.
Krízishelyzetek és következményeik.
Többféle krízishelyzet történhet egy gyermek életében:
- válás,
- haláleset a családban,
- iskolai-, netes zaklatás,
- agresszió a családban,
- bármi egyéb negatív történés
amelynek következtében kialakulhatnak lelki traumák.
Ennek következménye lehet például, (amelyről én is hallottam)
- hogy hosszú ideig nem beszél a gyermek és teljesen befelé fordul,
- vagy az ellenkezője, amikor agresszívé válik.
Ilyen esetben fordulnak segítő szakemberekhez a szülők és rendszerint úgy oldódnak meg ezek a problémák, hogy kikommunikálják magukból a gyermekek az érzéseiket, beszélgetés vagy rajzolás formájában.
Ha a gyermek megszokja, hogy otthon mindenről lehet beszélgetni és elmondhatja az érzéseit, öngyógyító folyamat indulhat be. Ennek eredményeként helyreállhat a gyermek lelki egyensúlya, megőrződik a lelki egészség. (Olyan esetben, ha a kiváltó ok már korábban történt és lezárult. )
Természetesen, ha nem elég a kibeszélés és további segítségre van szüksége a gyermeknek, akkor megkeressük számára a legjobb megoldásokat.
Azonban ezt csak akkor tudjuk megtenni, ha tudomást szerzünk arról, hogy baj van, ezért fontos, hogy nyíltan beszélgethessen velünk a gyermekünk.
Szülőként saját tapasztalataim is vannak ezzel kapcsolatban, hogy milyen fontos az őszinte kommunikáció.
Szülői saját történet
Két fontos momentum jut eszembe a gyermekeimmel kapcsolatban, amikor az őszinte érzelmekkel teli beszélgetés után nagy változtatásokat kellett tennünk.
a./
Idősebbik gyermekem a felső oktatásban, azért szenvedett, mert szülői elvárásnak élte meg, hogy oklevelet szerezzen. El kellett engednem az elvárásomat és tiszta szívből rá kellett hagynom, hogy maga miatt csinálja végig az iskolát és ne a szülői elvárások miatt.
Ez nagyon sokat jelentett gyermekemnek a lelki egészsége szempontjából és a lelki egyensúlyának helyreállításához. Megnyugodott, elmúltak az érzelmi viharai és önmagáért fejezte be az iskolát, így szerzett oklevelet.
b./
Fiatalabb gyermekemnek a középiskolája okozott rengeteg frusztrációt. Abban az időszakban is elérkezett egy pont, amikor megtelt az érzelmek pohara. A problémáival kapcsolatban több dologban is egyetértettünk vele. Ekkor tudtam, hogy valamit tennünk kell. Az utolsó évben kivettük a szakközépiskolából és egy gimnáziumban szerzett érettségit. Öröm volt látni, ahogy megkönnyebbült és visszanyerte régi önmagát.
A lelki egészség helyreállítása ebben az esetben is meghozta az eredményét.
Mindkét esetben az segített, hogy gyermekeim problémáiról időben tudomást szerezhettem. Megszokták azt, hogy otthon nyíltan és őszintén lehet beszélgetni az érzéseikről és problémáikról.
Az érzelmekről való beszélgetés nem kerül pénzbe, szemben azzal, ha külső szakember segítségét kell kérni. Nem beszélve arról, hogy ha hosszú ideig fennálló lelki problémáról van szó, annak súlyosabb következményei is lehetnek.
Érdemes tehát befektetni az időt gyermekünk lelki problémáinak és érzéseinek kibeszélésébe, mert ez nagyon-nagyon megtérül.
Egy életre szóló önvédelem a lelki egészség megtartásának érdekében, nemcsak a gyerekeknek, hanem nekünk felnőtteknek is.
Forrásjegyzék:
(1.) https://selinaction.hu/
(2.) https://www.place2be.org.uk/