Pedagógus – szülő közötti jó kapcsolat, fontosabb mint valaha.
Pedagógus és szülő, soha nem voltak ennyire egymásra utalva, mint napjainkban. A mai megváltozott körülmények, szinte megkövetelik a nevelőktől és oktatóktól, hogy a gyermekek érdekeit szem előtt tartva, a legnagyobb összefogással együttműködjenek. Ez az alapja a jó pedagógus – szülő kapcsolatnak.
Pedagógusok és szülők közötti jó kapcsolathoz fontos az együttműködés és az őszinte kommunikáció.
Közös érdekünk, hogy a gyerekek minél kevésbé sérüljenek ebben a nehéz időszakban. Figyelnünk kell, hogy lelkileg ne érje őket sok stressz és a tanulni valókban se maradjanak le. Szükséges tehát az a fajta kommunikáció, amely segíti ezen célok megvalósulását.
- Figyeljünk egymásra értő figyelemmel és csatoljunk vissza, hogy valóban megértettük egymást.
- Legyünk őszinték és vállaljuk fel, hogy miben van szükségünk segítségre. Mi az ami nehézséget okoz számunkra? Beszéljünk az érzéseinkről is!
- A problémákat feltárhatjuk saját szemszögünkből megfogalmazva, amellyel kivédjük, hogy ne bántsuk a másik felet.
- Vigyázzunk, hogy ne a másikat ítéljük és bíráljuk, énközlően fogalmazzunk!
Pedagógusok és szülők jó kapcsolatához fontos az egymásra figyelés, együttérzés, alkalmazkodás, türelem.
A gyermekek érdekében, most különösen fontos figyelnünk egymásra. Ki kell alakítanunk új kapcsolattartási formákat. Rengeteg megváltozott körülményhez kell alkalmazkodnunk, amely nagyon megterhelő mindannyiunk számára.
Észre kell vennünk egymás nehézségeit, hogy kölcsönösen együttérzőek lehessünk egymással!
A szülőkre hihetetlen nagy nyomás hárul a sok otthoni oktatási teendőkkel, a gyermekelhelyezéssel, a munkahely megtartásával kapcsolatban. Az intézményekben rettentően megterhelő a maszkban való munka, a megnövekedett többletfeladatok elvégzése. Mindenkinek sok a stressz, lelkileg is elfáradunk és félünk.
Mindannyiunkban ott vannak a félelmek:
- a szegénységtől (munkahely elvesztése, hosszú betegállomány)
- a betegségtől
- szeretteink elvesztésétől
- a haláltól
Megnövekedett terheink és közös félelmeink összekapcsolnak bennünket! Mindenkinek nagyon nehéz. Legyünk egymással türelmesebbek és empatikusabbak! Ebben a rendkívüli helyzetben, több hibát is elkövethetünk, amely normális körülmények között, nyilván másképpen történne. Egymás kölcsönös megértésére, most nagy szükség van.
Pedagógus – szülő jó kapcsolatához fontos a bizalom és összefogás.
Csatoljunk vissza egymásnak az aktuális helyzetekről, problémákról, hogy kialakulhasson az empátia és erre épülve a bizalom!
- Bízzunk egymásban!
- Higgyük el egymásnak, hogy a gyermekek érdekében munkálkodunk!
- Biztosítsuk egymást a kölcsönös tiszteletről!
Segítsük egymást, amiben csak lehet! Fogjunk össze, hogy könnyebben átvészeljük ezt a nehéz időszakot! Amikor visszatér a megszokott életünk, akkor pedig tartsuk meg ezt a fajta együttműködést, mert ez vezet eredményre a pedagógus – szülő kapcsolatban.
Pedagógus – szülő jó kapcsolatához fontos az érzelmi intelligencia.
Pedagógus, szülő és gyermek hármas egységében is, rendkívül fontos az érzelmi intelligencia. Egymásra hatunk és egymástól tanulunk.
Az érzelmeinket felismerve és azokat kontrollálva majd megosztva, a kommunikációink eredményesebbek, kapcsolataink erősebbek lehetnek.
Pedagógus – szülő sikeres együttműködéséből profitálhatnak legtöbbet a gyermekek. Ez a tudat is munkálkodjon bennünk, jó kapcsolataink kialakításában és megtartásában!
Fejlesszük érzelmi intelligenciánkat és tanítsuk meg a gyermekeknek is! Jó lenne több olyan oktatási módszer, ahol a pedagógus – szülő egymást megtámogatva tevékenykedhetnének a gyermekek javára.
Például ilyen a Csillagtündér mesésjáték módszer, amelyet az óvodapedagógusok az óvodában, a szülők pedig otthon tudnak használni a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztéséhez.
A gyermekek, így még könnyebben szívják magukba a tudást, a pedagógus – szülő kapcsolat pedig megerősödik, mert összefogva együtt munkálkodnak közös céljuk érdekében.