Barion Pixel

Az ovis gyermek unatkozik otthon!

Az ovis gyermek unatkozik otthon!

Probléma, hogy az ovis csemete unatkozik otthon!

Sokszor gond a szülőnek, hogy mit csináljon, mert az ovis gyermek unatkozik otthon. Amikor otthon van hiányzik az óvoda, ha pedig óvodában van, hiányzik a család.

A szülőknek a sok otthoni elfoglaltság (home office, kis testvér, vagy csak a kötelező házi munkák) miatt, kevés idő marad az ovis gyerkőccel játszani. Ha a gyermek végül mégis elfoglalja magát, akkor képes olyan rendetlenséget csinálni, hogy nem győznek utána rendet rakni. Sokféle érzést kelt ez a helyzet.

Biztos, hogy probléma, ha az óvodás csak “elvan” otthon?

Mindenképpen kell valamit tenni, hogy ne unatkozzon? Mi a baj azzal, ha az ovis gyermek  unatkozik otthon?

Sokszor nekünk felnőtteknek is olyan jól esne “semmit csinálni”, csak úgy lenni. A gyermek, ha semmit nem csinál, csak figyeli a felnőtteket, már abból is sokat tanul. Látja anyát, ahogy házi munkát csinál, ahogy főz, bevásárol, rendezi a kis tesót. Látja apát, ahogy szerel, számítógépezik, segít valamit anyunak, intézkedik. Figyeli a történéseket, hallja a beszélgetéseket és így tanulja a körülötte lévő világot. Az óvodában is megfigyelhető a gyermekeknél, hogy szükségük van olyan időszakokra is, amikor “csak úgy” elvannak. Nincs mindig kedvük játékot elővenni, csak pihengetnek és nézelődnek. Az unatkozásból egyszer csak, – valami ihlet folytán – mégis csak elkezd a gyerek valami elfoglaltságot kitalálni magának. Tanulja, hogy hogyan foglalja el magát. A kreativitása elkezd dolgozni és egyre több ötlete lesz. Talán ezt nehéz a szülőnek kivárni.

Nem mindegy, hogy “elvan” a gyermek otthon, úgy unatkozik vagy folyamatosan szekálja a szülőt és nem hagyja békén.

Mit tehetünk, hogy az óvodás gyerkőc ne unja magát, ovin kívül?

Az ovis gyermek nem unatkozik otthon, ha például ötleteket adunk a gyermek fantáziájának beindulásához egy kitalált meseindítással.

Például ajánlhatunk olyat, hogy kincskereső térképet kell készíteni, mert csak az alapján lehet megtalálni az elveszett kincseket.

  • Lehet készíteni egy kincses ládát.
  • Bármilyen dobozt adunk, abból kis díszítéssel kész a kincses láda és tetszés szerinti kincsekkel töltheti meg a gyermek.
  • Ő csinálja ezeket egyedül, mi csak a kezdéshez motiváljuk!
  • Minél több, ilyen kis ötlettel beindítjuk, hogy maga játsszon, később már ő is kitalál induló történetet magának.
  • Babákkal, katonákkal, egyéb eszközökkel sok mese játszható. Ezekhez földre teríthető környezetet készíthet a gyermek.
  • Nagy csomagoló papírokra lehet tengert, sivatagot, őserdőt dekorálni és a földre leterítve, jókat lehet játszani rajta.
  • Fontos, hogy a gyermek csinálja, amit csak lehet, ez fejleszti az önállóságát, önbizalmát!
  • Szokja meg, hogy senki nem csinálja meg helyette.
  • Azt is mindig meg kell beszélni, hogy maga után mindig ő pakoljon el, és ezt következetesen be kell tartatni.

Az is jó elfoglaltság, ha a gyermek segít a szülőnek, amiben tud.

  • Csipesszel tereget, zoknit párosít, hajtogat.
  • Ő is tésztát gyúr, vagy a nagy lyukú tésztából nyakláncot fűz, amíg anya gyúr.
  • Megterít, söpröget, bekapcsolódik a tevékenységekbe, amelyek neki még játéknak számítanak, de fejlődik önállóságuk és hasznos dolgot csinálnak.
  • Segíthet játszani a kis tesóval.

Ha szeretnénk, hogy ne folyjon össze a nap, készíthetünk otthonra egy kis napirendi táblát is. Berajzolhatjuk, hogy milyen időszakban, mit csinálunk a nap folyamán és ezt valamilyen módon jelöljük is.

  • Ez jó keretet adhat a napnak.
  • Biztonságot nyújt és kiszámítható, hiszti megelőző hatása is van.
  • Az étkezések a fő viszonyulási idők és ezekhez képest lehet a többi tevékenységet megtervezni.
  • Így a gyermek, tevékenységekhez kötötten tanulja az idő fogalmát is.

Unatkozás helyett “a gyermek is lehet, home office-ban” játékosan.

Például megtervezhetjük, hogy reggeli és ebéd között, amíg a szülő home office-ban dolgozik, a “gyermek mit dolgozik”.

  • Az idő első harmadában rajzol, színez, ragaszt, vág, fest, gyurmázik, stb., tehát alkot.
  • Ezt követi a tízórais pihenő.
  • Ezután következik a szabad játék, amikor a játékaival játszik a szobájában. Várat épít, lego-val játszik, babakonyhás szerepjátékot játszik vagy kirakózik, stb.
  • Következhet ezután, akár egy mindennapos mozgás: netről egy kis játékos torna, amit szívesen csinál. (Ezt előre ki lehet választani közösen.)
  • Lehet beiktatni mesenézést is, csak ne legyen túl hosszú ez az idő!
  • Ebéd után a pihenésre, minden ovis korú gyermeknek szüksége van. Ehhez a megfelelő feltételek szükségesek. Besötétítés, csend, nyugalom, élő mese szülőtől.
  • Pihenés után uzsonnázás következik.
  • Ezután séta vagy játszótér és szabadon választható játék.
  • Készíthetünk a gyermek számára, egy kijelölt helyre, olyan eszközöket mint: színes ceruzák, ragasztó, gyermek olló, ecset, festék, fonalak, anyagok, papír, kisebb dobozkák, gyurma, termések, stb. Ezekkel az eszközökkel való tevékenységek fejlesztik a finommotorikát a kreativitást és még rengeteg képességet. Minél motiválóbb tárgyakat helyezünk el ide, annál szívesebben fog alkotó tevékenységbe kezdeni gyermekünk.
  • Készíthetünk egy mesekosarat is, amibe különböző ruhákat teszünk bele. Szerepjátékokhoz nagyon alkalmasak. A gyerekek szívesen öltöznek be és ilyenkor az öltözés-vetkőzést is tanulják. Bármilyen kendők, kalapok, terítők, jó eszközök, mind csak színesítik a választékot.

Fenti ötletekkel kivédhetjük, hogy ne szembesüljünk azzal, hogy az ovis gyermek unatkozik otthon! Hogy, melyik gyerkőcnek, mi válik be, ez teljesen egyéni. Lehet váltogatni is a napokat! Egy lazulós nap és egy dolgozós nap! Próbálkozzunk!

Sok sikert!