Barion Pixel

Iskolai bántalmazás – Már oviskorban tegyünk ellene!

Iskolai bántalmazás – Már oviskorban tegyünk ellene!

Iskolai bántalmazás megelőzése, kezelése.

Bármilyen iskolai bántalmazás éri a gyermeket, akkor tud sikeresen védekezni ellene, ha már oviskorától megtanítjuk erre. De mire is tanítsuk meg? Legfőképpen arra, hogy kialakítsuk benne azt a magabiztosságot és fejlesszük azt a képességét, amellyel  tud vigyázni a lelki egészségére!

Szülőként tanítsuk meg a gyermeknek az érzelmi tudatosságot, az őszinte érzelmi kommunikációt és a bizalomteljes segítségkérés gyakorlatát, hogy amikor az szükségessé válik, segítségünkre legyen! Gondolkodjunk előre és cselekedjünk időben! Minél korábban teremtsük meg a lehetőséget arra, hogy legyenek eszközeink az iskolai bántalmazás megelőzéséhez, kezeléséhez!

Hogyan vértezzük fel a gyermeket az iskolai bántással szemben?

Az iskolai bántalmazás elszenvedője – sok esetben – túl későn veszi észre, hogy áldozattá vált és nem vagy nehezen kér segítséget. Helyezzük a hangsúlyt a megelőzésre! Tanítsuk meg a gyermeket a lelki egészségének fenntartására és megóvására. Neveljük olyan érzelmi tudatosságra, amelynek segítségével időben észreveszi, érzékeli a problémát és azonnal bátran mer segítséget kérni.

Milyen módon tanítható meg a lelki  önvédelem az iskolai zaklatásokkal szemben?

Az iskolai bántalmazás ellen, rendkívül fontos és jó fegyver, hogy a gyermekek tanulják meg felismerni és kezelni az érzéseket. Merjenek magukról beszélni a családban és szabaduljanak meg a stresszt okozó, megbetegítő érzésektől. Legyen lehetőségük kibeszélni magukból a megélt kríziseiket, problémáikat. Érezzék, hogy figyelünk rájuk és őszintén lehessen beszélgetni az érzésekről és azok előidéző okairól.

Beszéljünk az érzésekről! Már oviskortól ez legyen megszokott, természetes és rendszeres! Ez lesz segítségünkre iskoláskorban, hogy mindig tudjuk majd, mit érez a gyermek és mi történik körülötte. Ezt gyakorolni kell! Nem várhatjuk el egy iskolástól, hogy mindent megosszon velünk, ha nem tanítottuk meg neki, hogyan tegye mindezt, könnyedén és természetesen! 

Tudatosítsuk a gyermekben, hogy az érzések megjelenése, valaminek a következménye. Rossz érzéseket okozni szándékosan, senkinek sincs joga és nekünk nem kell azt elviselni! Ezért a gyermek, óvodai vagy iskolai bántalmazás esetén, mindig azonnal forduljon a szüleihez és pedagógusaihoz segítségért, ha úgy érzi! Ne maradjanak félelmek a gyerekekbenÉrtessük meg a gyerkőccel, hogy ha a suliban valaki szándékosan félelmet kelt benne, az már lehet az iskolai bántalmazás kezdete, amit azonnal le kell állítani, még mielőtt elfajulna. Ezzel pedig megelőzhetjük a szorongások és depresszív tünetek kialakulását.

A gyermekek lelki egészségvédelméhez fejlesszük a gyermekek érzelmi intelligenciáját!

EQ fejlesztéshez ma már sokféle fejlesztő könyv és játék elérhető. Ezt a célt szolgája például a “Csillagtündér mesésjáték módszer“. Ezzel megalapozható a gyermekek érzelmi intelligenciája, amellyel az érzelmi tudatosság kialakítása válik lehetővé. A módszer folyamatos alkalmazásával, egyedülálló módon már három éves kortól elsajátíthatják a gyermekek az érzelmi önszabályozáshoz szükséges képességeket. 

Az ovis csoportunkban elért eredmények:

  • A gyerekek ki tudják fejezni az érzéseiket testbeszédükkel és verbálisan is (6 alapérzelem: öröm, bánat, félelem, harag, meglepődés, undor).
  •  Felismerik másokon is ezeket az érzéseket.
  •  Meg tudják fogalmazni, hogyan érzik magukat és miért.
  •  Gazdag érzelmi szókincstárral rendelkeznek.
  •  Konfliktushelyzetekben empatikusak egymással és rövid időn belül konszenzusra jutnak.

A “Csillagtündér mesésjáték módszer” célja:

  • a gyermek lelki egészségének megőrzése,
  • emberek közötti érzelmi kommunikáció elősegítése,
  • a gyermek érzelmi intelligenciájának megalapozása,
  • konfliktushelyzetek megoldási módjának elsajátítása

A módszert a gyerekek szeretik és élvezik. Játszva megtanulják érzelmeik kifejezését. Természetes számukra az érzéseikről beszélni.

A gyermekek lelki egészségének védelme, kiemelt fontosságú kell legyen mindannyiunk számára! Ennek érdekében született meg a “Csillagtündér mesésjáték módszer” is!

Vigyázzunk gyermekeink lelki egészségére!