Internet veszélyei óvodáskorban

Internet veszélyei óvodáskorban

Melyek az internet veszélyei óvodáskorban?

Az internet használatának vannak pozitív és negatív hatásai. Az előnyök sok tekintetben segítséget adnak és megkönnyítik a mindennapi életünket. Ezeknek örülhetünk és élvezhetjük. Vannak azonban olyan káros hatásai is, – ezek az internet veszélyei óvodáskorban – amelyek sok problémát és nehézséget okozhatnak a gyerekeknek és ez kihathat a család életére is.

Ezek lehetnek:

  • nem elégül ki a mozgásigényük
  • rosszabbul alszanak, mert felpörgeti őket a kütyük használata, esetleg érzelmileg feldolgozhatatlan képi hatások érik őket
  • szövegértési problémák, mert felgyorsult a kommunikáció és nehéz követni
  • szorongás, félelem, mert beszélgetés helyett csak befogadóak, egyoldalú a kommunikáció, nem lehet kérdezni és nincs visszacsatolás, félelmet keltő hatások is érhetik őket
  • függőség (csak “gépezni akarnak” elveszítik érdeklődésüket minden más iránt, még az óvodában sem tudnak elmélyülten játszani)
  • a kreativitás és a fantázia nem fejlődik megfelelően, a belső képalkotás passzív lesz, mert készen kapják a megoldásokat és képeket
  • viselkedési problémákat, agresszivitást válthat ki, mert a belső feszültségeket nem tudják levezetni vagy éppen utánozzák a harcolós játékok szereplőit

ovis kor után

  • digitális kommunikációval nehezebben tanulják meg a személyes emberi kapcsolataikat kezelni, empátiájuk lassabban fejlődik
  • hamis kép alakulhat ki önmagukról, emiatt önbizalomhiány és egyéb problémák léphetnek fel
  • korlátok nélkül, függőség alakulhat ki, stb.

Az internet veszélyeinek elkerüléséhez, mit kell tudnunk az óvodáskorú gyermekekről?

Szülőként nagyon fontos, hogy mérlegeljünk és tudatosan tervezzük, – az internet veszélyeit figyelembe véve – mit engedjünk meg a gyermekünknek és hogyan, a digitális eszközök használatával kapcsolatban. Internet veszélyei óvodáskorban, kihathatnak negatívan a gyermekek lelki egészségére, ettől nekünk kell megóvnunk őket!

Fontos tudni, hogy a JÁTÉK a kisgyermekkor legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége. A legtöbb időt, ennek szenteljük. A digitális kütyüket csak limitált időben engedjük használni! Vegyük figyelembe az életkori sajátosságokat és azt, hogy mi ismerjük legjobban a gyermekünket, tehát ennek megfelelő meséket (az élő mese, amikor a szülő mesél a gyermeknek, nagyon fontos) és játékokat válasszunk. A megfelelő választáshoz érdemes tudni, hogy a 3-7 éves korú gyermekek egészséges fejlődéshez, neveléséhez és az iskolaérettség eléréséhez mi szükséges.

Fontos (1.)

  1.  az egészséges életmód alakítása (fizikai- és lelki egészség)
  2. az érzelmi, az erkölcsi és a közösség(i) nevelés
  3. az anyanyelvi-, értelmi fejlesztés és nevelés

Az egészséges táplálkozás mellett a mozgás nagyon fontos!

A rendszeres egészségfejlesztő testmozgás, a gyermek pszichomotoros készségek és képességek kialakításához és formálásához fontos. Továbbá az erő és az állóképesség fejlődéséhez, amelyek befolyásolják a gyermeki szervezet teherbíró képességét, egészséges fejlődését. Fontos szerepük van a helyes testtartáshoz szükséges izomegyensúly kialakulásában is.

Az érzelmi, az erkölcsi és a közösségi nevelés

A gyermek erkölcsi tulajdonságainak (mint például: az együttérzés, a segítőkészség, az önzetlenség, a figyelmesség) és akaratának (ezen belül: önállóságának, önfegyelmének, kitartásának, feladattudatának, szabálytudatának), szokás- és normarendszerének megalapozása.

A szociálisan egészségesen fejlődő gyermek képes az együttműködésre, a kapcsolatteremtésre felnőttel és gyermektársaival.

A szociálisan érett gyermek:

  • egyre több szabályhoz tud alkalmazkodni, késleltetni tudja szükségletei kielégítését,
  • feladattudata kialakulóban van, s ez a feladat megértésében, feladattartásban, a feladatok egyre eredményesebb – szükség szerint kreatív – elvégzésében nyilvánul meg; kitartásának, munkatempójának, önállóságának, önfegyelmének alakulása biztosítja ezt a tevékenységet.

Az egészségesen fejlődő gyermek anyanyelvi és értelmi területen ovis kor végére az alábbiakat tudja:

  •  érthetően, folyamatosan kommunikál, beszél; gondolatait, érzelmeit mások számára érthető formában, életkorának megfelelő tempóban és hangsúllyal tudja kifejezni, minden szófajt használ, különböző mondatszerkezeteket, mondatfajtákat alkot, tisztán ejti a magán- és mássalhangzókat, végig tudja hallgatni és megérti mások beszédét,
  • elemi ismeretekkel rendelkezik önmagáról és környezetéről; tudja nevét, lakcímét, szülei foglalkozását, felismeri a napszakokat; ismeri és gyakorlatban alkalmazza a gyalogos közlekedés alapvető szabályait; ismeri szűkebb lakóhelyét, a környezetében élő növényeket, állatokat, azok gondozását és védelmét; felismeri az öltözködés és az időjárás összefüggéseit. Ismeri a viselkedés alapvető szabályait, kialakulóban vannak azok a magatartási formák, szokások, amelyek a természeti és társadalmi környezet megbecsüléséhez, megóvásához szükségesek; elemi mennyiségi ismeretei vannak.

A gyermek természetes beszédkedvének fenntartására, ösztönzésére, a gyermek meghallgatására, a gyermeki kérdések megválaszolására szükséges sok figyelmet fordítani. Fontos a minél több beszélgetés a gyermekkel!

Hogyan kerüljük el az internet veszélyeit óvodáskorban?

Gondosan válogassuk meg gyermekeink számára a nekik megfelelő tartalmakat, nagyon ügyeljünk az időtartamra és annak következetes betartására! Figyeljünk arra, hogy ne tulajdonítsunk nagy jelentőséget a digitális eszközöknek! Ha jutalomként engedélyezzük, sajnos felértékeljük általa. Az lenne a jó, ha úgy épülne be a többi tevékenység közé, mint egy a sok közül, de nem a legfontosabb.

A jó példa nagyon fontos!

Szülőként nem várhatjuk el a gyermektől, hogy ne “lógjon a gépen”, ha mi is ezt tesszük!

Más dolog, ha home office-ban dolgozunk. Magyarázzuk el a gyermeknek, hogy mit jelent ez! Dolgozzunk azon tudatosan, hogy elkerüljük az internet veszélyeit! Legyünk a gyermek mellett, amikor valami új dolgot próbál ki, hogy mindenféle tekintetben a segítségére legyünk és mi is tudjuk, hogy való e neki az a program, amit kiválasztottunk! Fektessük le olyan szabályokat, amihez közösen és következetesen tudjuk tartani magunkat! Ellenőrizzük ezek betartását! Gyermekvédelmi beállításokról gondoskodjunk! Beszélgessünk sokat gyermekünkkel és osszuk meg egymással a fontos tudnivalókat, élményeket, érzéseket!

A digitális játékok megválasztásánál érdemes figyelembe venni a fentiekben felsorolt életkori fejlődéshez szükséges szempontokat és gyermekünk fejlesztéséhez kereshetünk alternatívákat: Például mozgásos játékokkal is kielégíthetjük a gyerkőcök mozgásigényét, amikor rossz idő miatt nem tudunk kimenni.  Érzelmi intelligencia vagy más képességfejlesztő játékokat is választhatunk.

Rajtunk múlik, hogy megóvjuk gyermekeinket az internet káros hatásaitól, veszélyeitől. Az előnyeit pedig élvezzük és fordítsuk magunk és gyermekeink javára!

 

Forrásjegyzék: (1.)

363/2012. (XII. 17.) Korm. Rendelete az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról