Reggeli érkezés az óvodába
A gyermek egész napját meghatározza, hogy milyen időpontban történik a reggeli érkezés az óvodába. Azok az érzések és hatások, amelyek érik őt ekkor, nagyban befolyásolják a nap további részében.
A szülők azt gondolhatják, teljesen mindegy, hogy a reggeli érkezés az óvodába, mikorra esik. Ez sajnos nem igaz. Az óvodapedagógusok, okkal kérik a későn jövő gyermekek szüleit, hogy próbáljanak meg időben beérni. A házirend fontos kereteket ad egy napnak, amelynek betartása adja a biztonságos ovis lét nyugalmát és megbízhatóságát. Törekedni kell, hogy még reggeli előtt, azonos időben érkezzünk az oviba. Az otthoni reggeli kelés, az ebéd utáni pihenés és az esti lefekvés, – amennyiben ez mindig hasonló időpontban történik – kiszámítható és egészséges a gyermeknek és a családi életnek is. Nincs probléma azoknál a családoknál, ahol egy jó rendszer van kialakítva, mert ezzel az esetek nagy százalékában elkerülhető a hiszti lefekvésnél, felkelésnél. A gyermek hozzászokik a rendszeresen ismétlődő, aktív és pihenő időszakokhoz, amelyben a mozgásnak, tanulásnak, játéknak és alvásnak is meg lesz a helye. Beáll egy napi rutin, amelyben a gyerkőc nyugodt, kiszámíthatóan biztonságban és jól érzi magát.
Miért nem mindegy, hogy mikor érkezik a gyermek az oviba?
Ennek megértéséhez érdemes betekintést nyerni egy ovis csoport életébe, hogyan alakul a napirend és hogyan működik a csoportdinamika. Kezdjük az érkezéssel, majd az ovis nap indulásával.
Egy jó naphoz, a reggel érzelmileg megfelelő elindítása szükséges. A megszokott időben kelés – amennyiben a lefekvés is így történt – az otthoni kis szertartásokkal, megalapozza a jó hangulatot. Amikor tudjuk, hogy mihez, mennyi idő szükséges és azt meg is adjuk hozzá, kiegyensúlyozottan érkezhetünk az oviba, kellemes érzelmekkel.
Az oviban is hasonlóan indul a nap. A megfelelő időben való érkezéskor a gyermek nyugodtan hangolódik az ovira. Az óvó néninek több ideje van fogadni egyenként a gyermeket. A mi csoportunkban, mivel kiemelt fontosságú számunkra az érzelmi intelligencia fejlesztése, reggel a csoportszobába érkezésnél a gyerekek kirakják a jelüket egy érzéstáblára. Olyan érzés mellé, ahogyan érzik magukat. Ekkor van idő megbeszélni, hogy valaki miért érkezett szomorúan, örömmel vagy netán mérgesen. Kibeszéljük a problémákat, ha szükséges vigasztalunk öleléssel vagy más eszközökkel. Köszöntik egymást a barátok, leülnek együtt reggelizni vagy játszani illetve alkotni. Az alkotó sarokban a csevegés és egymásra hangolódás tovább folytatódik.
A közösségben kialakul egy jó hangulatú együttlét. Kis csoportokban vagy baráti párokban elmélyült játék, valamilyen tevékenység folyik. A megfelelően étkezett és magukat kijátszó, kibeszélgető gyermekek jól motiválhatóak egyéb kezdeményezésekre is, amelyekkel az óvodapedagógusok megkínálják őket. Megfelelő lelki állapotban lévő gyerkőcök kíváncsiságára építve, rengeteg “élménydús tudást” lehet játékos formában átadni nekik. A nap folyamán egymásra épülve és egymáshoz kapcsolódva történnek az események.
A gyerkőcök egyenként külön is, de mégis a csoport együtt él, lélegzik és létezik. Egy családot alkotunk és egy sajátságos burok vesz minket körül, ami csak a mi csoportunkra jellemző. A napi történetünknek van eleje, közepe és vége.
A “csoportunk létének” van egy érzésvilága, hangulata. Külön létezünk benne, de mégis együtt. Érezzük egymást és egymás rezdüléseit! Áramlik a közösségi szellem, hasonló érzelmi rezgésszint, “együttlét” öröme. Ezen belül alkalmazkodunk egymáshoz, segítünk egymásnak és tanulunk egymástól! A szabad játékban mindenki olyan tevékenységbe lép, amelyre éppen szüksége van vagy együtt csinálunk valamit, amelyben szintén egymáshoz kapcsolódunk.
Reggeli megérkezés az óvodába későn
A későn érkező gyermek (ha sietségben voltak, érzelmileg is instabilabb) nem olyan ütemben hangolódhat az ovira, mint a többiek. Belecsöppen valamibe, aminek kialakulásában nem vett részt. A többiek már átestek azokon a fázisokon, amihez ő még csak most kezdene hozzá. Már túl vannak a reggelin az egymásra hangolódós beszélgetéseken az óvó nénivel, gyerekekkel. Különböző kis játszó klikkek alakultak. Mindenki abban van elmerülve, ami számára a legtöbb örömet nyújtja vagy közösen csinálnak valamit, amihez már eljutottak testi-lelki szinten és közösségi örömforrás a számukra.
A későn jövő gyermek érzi ezt a láthatatlan közösségi burkot, a benne lévő kis elszigetelt csoportokat és ebbe kell valahogyan belesimulnia.
- Nem tudja, hogy mi történt, amíg ő nem volt ott. Milyen élményekkel jutott el a csoport, a tapintható érzésszintre. Nem beszélve a tudásszintről, amely eléréséhez, szintén a folyamatokban egymásra épülve, játékosan kerültek a gyerekek.
- A későn csatlakozó gyerkőcnek, át kell lépnie láthatatlan akadályokat, meg kell küzdenie dolgokért.
- Be kell kéredzkedni mások játékaiba, akiknek nem biztos, hogy jól esik, ha megzavarják őket. Ilyen visszautasításoktól szorongóvá válhat egy gyermek, azt gondolhatja vele van baj.
- Be kell csatlakozni valahogy a közös tevékenységekbe.
- Úgy érezheti, hogy kívülálló. Nehezebb helyzetben van, mintha közösen indult volna a reggel a többiekkel együtt.
Kicsit olyan ez, mint amikor egy felnőtt későn érkezik meg egy buliba, ahol a társaság már nélküle ismerkedett össze és rendkívül jó hangulatban vannak. Nehéz felvenni a fonalat. Feszenghetünk és nehéz bekapcsolódni a kialakult beszélgető klikkekbe. Kicsit peremhelyzetűnek érezhetjük magunkat.
Reggeli érkezés az óvodába időben
Segítsük gyermekünket abban, hogy örömteli reggeleket és ezáltal még élvezetesebb napokat tölthessen az oviban. Ideális időpont lehetne, a reggeli érkezés az óvodába 7 óra 30 perc körül. Így jut elég idő elmélyülten játszani, építeni a baráti kapcsolatokat és mély kötődéseket kialakítani. A korábbi érkezés nem okoz nehézségeket, a későn érkezés jelent kihívást egy gyerkőcnek.
Fontos, hogy a szülő reggelenként segítse gyermekét a szükséges idő biztosításával.
Érjenek be időben az óvodába! Így lesz lehetősége gyermekének arra fordítania az időt, amire neki a legnagyobb szüksége van és mindezt olyan módon, ahogyan érzelmileg a legbiztonságosabb és tempóban a legkényelmesebb számára.
Nyugodtan és lelkileg kiegyensúlyozottan indulhat a napja és érezheti szeretetteljes csoportjának közös szívdobbanását, amelybe ő is belesimulhat, mert időben érkezett az oviba!