Barion Pixel

Érzelemkezelés óvodáskorú gyerekeknél

Érzelemkezelés óvodáskorú gyerekeknél

Érzelemkezelés óvodáskorú gyerekeknél

Érzelemkezelés óvodáskorú gyerekeknél egyre több nehézséget okoz a családoknak és az óvodában, a  gyermekekért elhivatottan dolgozó felnőtteknek is.

  • Sokszor a legtürelmesebb hozzáállás is kevésnek tűnik, mert a kis csimoták végletekig képesek feszíteni a húrt az érzelmek hárfáján, addig amíg el nem szakad.
  • Nap mint nap próbára tesznek, akit csak lehet, legyen szó a felnőttekről vagy az ovis társakról.

A szülőknek azért óriási kihívás az érzelemkezelés óvodáskorú gyerekeknél, mert szegényes eszköztárral rendelkeznek. 

Az intézményes nevelésben a gazdag eszköztár sem úgy működik már, mint néhány évvel ezelőtt és tovább nehezíti a helyzetet, hogy egyre több gyermek küzd valamilyen egyéni problémával, ami külön fejlesztést megsegítést igényel.

A családokban és az intézményi keretek között is más-más nehézségekkel kell megküzdeni a 3-7 éves gyerkőcök érzelmi nevelésével kapcsolatosan. Egy dologban viszont egyhangúan a legnagyobb kihívás napjainkban az érzelemkezelés óvodáskorú gyerekeknél.

Mit tehetünk, hogy könnyebb legyen az érzelmek kezelése oviskorú csemetéknél?

Elsősorban tudatosítani kell magunkban, hogy az emóciók kezelése nem egyszerű még a felnőtteknek sem, mert ha ez könnyen menne, akkor játszva megtaníthatnánk a gyerekeknek is!

Ők az érzelmeik által vezéreltek, de valójában a felnőttek is az érzelmeik hatására cselekszenek és döntenek (amikor azt gondolják, hogy nem, többségében akkor is, csak utólag racionalizálják az érzelmileg meghozott döntésüket). (1.)  Ezért is okoz nagy kihívást mindannyiunk számára az érzelemkezelés óvodáskorú gyerekeknél. Ez viszont arra ad lehetőséget, hogy többet foglalkozzunk az érzelmekkel valamint felismerjük, hogy magunkat is fejleszteni kell e tekintetben.

Változnunk kell és bár sajnos nem így szocializálódtunk,  – amelynek most nagy hiányosságát érezzük – de beszélni kell az érzésekről!

Mi ez első lépés az oviskorúak érzelmi kezeléséhez?

Meg kell tanulni felismerni az érzelmeket önmagunkban és másokban, meg kell azokat nevezni és ki kell mondani!

Ezt kell megtanítani a gyerekeknek is! Így lehet elindulni a fejlődés útján, amely megadja a választ arra, hogyan működhet jól az érzelemkezelés óvodáskorú gyerekeknél. Nem lehet anélkül érzésekkel dolgozni, hogy nem tudjuk azokat felismerni, megnevezni, kifejezni!”

Amíg nincsenek az érzések verbalizálva, addig csak energiák szintjén tudnak felszínre törni, ezért is nehéz az érzelemkezelés óvodáskorú gyerekeknél. (A felnőtteknél is, ha erre nem képesek!)

Az érzelmek valamilyen viselkedés formájában is megjelennek. Nem szabad elnyomni ezeket, mert  azzal ártunk a lelki egészségnek, hiszen az érzések valamilyen módon utat tőrnek maguknak. Engedni kell megélni, de a megfelelő “kicsatornázási” módot is ki kell építeni hozzá! Az egyik legnagyobb lehetőség a kommunikációban rejlik, amit sajnos nem használunk ki.

Azt nevelték belénk, így szocializálódtunk, hogy tabu az érzéseket kimondani. Át kell kereteznünk ezt a gondolkodást! Beszéljünk az érzésekről! Ezáltal tudatosabban figyelhetünk rájuk. Ez segít az érzelmek működésének megismerésében, valamint önmagunk és mások jobb megértésében.

Hogyan lehet megtanítani az emócióik kezelésére óvodáskorú gyerkőcöket?

Úgy, hogy a tanítást magunkkal kezdjük!

Amint elfogadjuk, hogy szükséges ledönteni az érzésekkel kapcsolatos tabukat és hajlandóak vagyunk változni, fejlődni, azzal tudjuk önmagunkat segíteni és megoldani az érzelemkezelés óvodáskorú gyerekeknél problematikájának nehézségeit.

Egyrészről, mert  mi vagyunk a minták,  másrészről e felismerés által megértjük, hogy miért fontos a gyerekeket is megtanítani az érzelmek felismeréséhez és kifejezéséhez szükséges képességekre.

Ez nem más, mint érzelmi intelligencia fejlesztés. Ennek segítségével lehet hozzá segíteni az oviskorú gyerkőcöket ahhoz, hogy ők is megtanulják kezelni az érzelmeiket.

Amint megértik azokat az összefüggéseket, hogy egy történés után megszületik bennünk egy érzés és ennek eredményeként viselkedünk valamilyen módon és ez minden embernél így működik, az a tudatossági szint lesz az, amelyre építhetünk. Megértik, hogy nemcsak történnek a dolgok velünk, hanem mi is irányíthatjuk azokat.

Így érhetjük el azt, hogy az érzelemkezelés óvodáskorú gyerekeknél is tanítható legyen. Óvodai csoportunkban a gyerekek képessé váltak az indulataik kezelésére és tudatosan, a verbális kicsatornázás lehetőségével élve megszabadulni az agresszív feszültségeiktől.

A saját ovis csoportunkban elért, és egyre több eredmény támasztja alá, – ahogy terjed több mint száz óvodai csoportban és sok-sok családnál – hogy a Csillagtündér mesésjáték módszer, képes az EQ megalapozására és nagy segítséget nyújt az óvodapedagógusok és szülők számára is az érzelmi nevelésben.

Ez egy olyan pedagógiai innováció, amelynek módszertana és tematikája  – egyedülálló módon 3 éves kortól – az életkori sajátosságoknak megfelelő módon juttatja el a gyerkőcöket az érzelmi tudatosság olyan szintjére, ahol a szülőknek és pedagógusoknak könnyebbséget jelent az érzelemkezelés óvodáskorú gyerekeknél.

Forrás: (1.) Dr. Újszászi Bogár László https://www.youtube.com/watch?v=cO_UitOVAvU