Óvodás gyermek érzelmi problémája
Nem tudod, hogyan oldható meg egy óvodás gyermek érzelmi problémája? Érzelmileg bajba került óvodáskorú gyermeked és hideg zuhanyként ért, amikor pont neked nem akarta elmondani, hogy mi történt vele? Megosztom veled, hogy mit tehetsz azért, hogy a jövőben ez lehetőleg minél kevesebbszer forduljon elő!
Történt valami gyermekeddel, ami miatt megváltozott a viselkedése vagy esetleg bepisil, pedig már szobatiszta volt? Szeretnéd kideríteni az okát és kérdezgeted őt, hogy vajon mi történt? Nem akarja megosztani veled, titkolódzik vagy ki is jelenti, hogy neked nem mondja el. Ettől összezavarodsz és nem érted, hogy hol van az a szeretetteljes bizalom, amiben eddig nevelted őt.
Első meglepődésedben felháborodást érzel majd elfog a düh, aztán a következő pillanatban már inkább elszorul a torkod és a szíved mélyén óriási csalódottságot érzel. Nem ezt vártad és nem ezt érdemled. Hiszen most is segíteni szeretnél és pont neked nem mondja el a legszeretettebb kincsed, hogy mi történt vele!
Ez olyan igazságtalan és olyan fájdalmas megtapasztalás, amivel nem is tudsz mit kezdeni! Értetlenség van benned az eddig eredményesnek hitt neveléseddel kapcsolatban. Megkérdőjeleződik benned, amit eddig gondoltál. Tanácstalan vagy és elkeseredett! Teszel néhány tétova próbálkozást, hogy megnyisd gyermeked, de nem jutsz eredményre. Sajnálod őt, de nem tudsz mit tenni, aztán valahogy megoldódik a dolog. Azonban benned mélyen legbelül ott van az a felismerés, hogy ez bármikor megtörténhet veled és te eszköztelen vagy. Ez a gondolat mint egy kis ördög dolgozik benned és ez folyamatosan bizonytalanságot okozhat.
Ha valahogy nagy nehezen idővel mégis kiderül, hogy mi történt gyermekeddel, akkor felszabadulsz egy kicsit! Megteszed, ami tőled telik, hogy segítsd őt. Azután elmondod, hogy mit kell csinálnia legközelebb hasonló helyzetben és a lelkére kötöd, hogy szóljon neked és mondja el őszintén, ha valami rossz dolog történik vele.
Egy óvodás gyermek érzelmi problémája esetén illetve most konkrétan a fent említett esetben miért történhet az, hogy amikor csemetédet negatív érzelmi hatás éri, ahelyett hogy megosztaná veled, eltitkolja előled?
Mielőtt gyermekedet próbálnánk megfejteni, előtte még foglalkozzunk veled is, mert nem mindegy, hogy ilyen esetekben hogyan működsz.
Ovis gyerkőc érzelmi kihívásainak megoldásához a szülő érzelmi tudatosságára van szükség
Ahhoz, hogy kiderítsd, vajon mi történt gyermekeddel, előtte fontos lenne, hogy vess egy gyors pillantást a saját gondolataidra és érzéseidre! Tudatosítsd őket, de ne ragadj bele, mert így a fókusz rajtad lesz és nem a gyermekeden. Mire gondolok? Azokra a gondolatokra és érzésekre, amelyek ilyen helyzetben megjelenhetnek benned:
- Nem szeret engem, ha titkolódzik! (csalódottság)
- Ezek szerint nem vagyok jó anya, ha nem bízik meg bennem! (értéktelenség)
- Nem ezt érdemlem, hiszen mindent érte teszek és most is neki akarok segíteni! (düh)
- Mit rontottam el, aminek ez a következménye, hogy nem engedi, hogy segítsek neki? (kompetenciád megkérdőjelezése) Stb. .
Nem vagy rossz szülő és nem kell megkérdőjelezd magad! Oviskorú gyerkőcöd ezt nem azért csinálja, amikre te gondolsz és nem is azzal a szándékkal teszi, hogy téged bántson! Tehát a reakcióidat – amelyek gondolatok és érzések formájában megjelennek benned – engedd átfutni magadon, de ne szentelj túl sok figyelmet nekik, mert nem igazak, ha lelki ismeretesen gondoskodó és szerető szülő vagy! Ez nem rólad szól! Ne ess áldozati szerepbe!
Könnyen megteheted, ha ilyen szülői mintát hoztál magaddal. Ne tocsogj a negatív érzelmeidben és az sem jó, ha érzelmi zsarolás játszmát kezdesz el játszani gyermekeddel a
– “hát nem szeretsz” és – “nem ezt érdemlem”
kezdetű mondatokkal. Ezzel nem segíted csemetédet! Ő szinte nem is tudja mi történik vele, csak tapasztalatlansága okán viselkedik valahogyan.
Te tudod a legjobban, hogy az érzelmi játszmák csak rontottak a lelki állapotodon, ha kisgyermek korodban, így próbáltak hatni rád! Például ez is lehet egy óvodás gyermek érzelmi problémája vagy annak kiváltó oka. Tehát a benned zajló folyamatokból ki kell lépned – fentiek tudatosításával és annak gyakorlásával ezt meg tudod tenni – és minden figyelmedet a gyermekedre kell irányítanod!
Gondold magad a gyerkőcöd helyébe. Te ismered őt a legjobban! A személyiségét, az érzékenységét, a gondolkodásmódját, az érettségi szintjét, az eddigi tapasztalatait, a jelenlegi környezetét, stb. .
Hogyan segítsd óvodás korú csemetédet az érzelmi kríziséből kilépni?
Óvodás gyermek érzelmi problémája megoldásában az alábbiak segíthetnek:
- Adj neki empátiát és támogasd!
- Biztosítsd arról, hogy ott vagy mellette és biztonságot talál nálad!
- Adj neki időt, ha arra van szüksége!
- Bízd rá, hogy mikor fog megnyílni neked!
- Átölelő, vigasztaló, simogató és elfogadó, türelmes hozzáállással fogsz célba jutni!
Akkor leszel eredményes, ha valóban háttérbe teszed a saját frusztráló érzéseidet, hogy ne kelljen még azt is átéreznie, éppen elég a saját érzéseivel megküzdeni.
Gyermekednek egy biztonságos, megértő, támogató szülőre van szüksége. Érzelmi összezavarodottságában – mivel az érzelmei hatása alatt van – nem tudja, mi a helyes viselkedés és gondolkodás.
- Lehet, hogy van benne egy kis szégyenérzet, ezért nem meri elmondani mi történt vele, ha esetleg sokszor hallotta ezt a mondatot, hogy “szégyelld magad!”
- Talán úgy érzi nem árulhatja el a gyerkőcöt vagy felnőttet, aki miatt nem érzi jól magát, mert annak volt igaza!
- Esetleg fél attól, hogy ha kiderül az igazság, megbüntetik azt, akit ő kedvel.
- Tarthat attól, hogy revansot vesz rajta, akit elárul.
- Elképzelhető, hogy nem tudja összekötni az ok-okozatokat és ő sem tudja az érzései valódi okát!
- Talán már nem is tudja mi történt, csak a negatív érzelem maradt meg benne mélyen!
- Előfordulhat, hogy ő értelmezett rosszul egy helyzetet, amely nagyon érzékenyen érintette, de ezt nem tudja megfogalmazni!
Folytathatnánk még a sort viszont a lényeg, hogy sokkal könnyebben megoldódhatnak ezek a helyzetek, ha szülőként valóban a gyermekre koncentrálunk, mert ez visz közelebb a megoldáshoz.
Bíznod kell magadban, hogy meg tudod fejteni ovis gyermeked érzelmeit!
Egy óvodás gyermek érzelmi problémája még nem lehet olyan bonyolult, hogy egy őt jól ismerő és gondoskodó szülő ne tudja megoldani. Te is képes vagy rá! Minden egyes eset jó alkalom annak gyakorlására, hogy a következő hasonló szituációban könnyebben meg tudjunk birkózni velük. Továbbá még jobban meg tudjuk erősíteni gyermekünkben a bizalmat és a kötődést, mert ilyenkor van a legnagyobb szüksége arra, hogy érezze a feltétel nélküli elfogadást és szeretetet, támogatást.
Előfordulhat, hogy az egyik helyzet így, a másik pedig amúgy fog megoldódni, de a legfontosabb, hogy bízzunk magunkban és gyerkőcünkben, hogy képesek vagyunk eredményre jutni.
Mit lehet még tenni egy ovis gyerkőc érzelmeinek eredményes kezeléséhez?
Amit még tehetünk gyermekünkért és magunkért, hogy olyan képességeket fejlesztünk és olyan szokásokat alakítunk ki a családban, amelyek megkönnyítik az érzelmi krízishelyzetek megoldását! Amikor baj van, nincs idő arra, hogy akkor tanuljunk új dolgokat. Előre kell felvértezni magunkat olyan tudással, amelyet egy adott helyzetben már alkalmazni és használni tudunk.
Hiába kérdezgetjük a gyerkőcöt, hogy mit érez, ha nem tudja felismerni magában és nem tudja megnevezni az érzelmeket. Sok esetben azért nem mondják el, hogy mi történt és mit éreznek, mert nem tudják kifejezni az érzéseiket és talán nem tudják értelmezni az ok-okozati összefüggéseket! Erre nem képesek a gyerekek maguktól, ez egy tanulási folyamat eredménye lesz.
Ezt nekünk kell megtanítani. Viszont ne csodálkozz rajta, hogy ez számodra sem egyszerű feladat, ha te is nehezen beszélsz az érzéseidről.
Azt a szokást is nekünk kell bevezetni egy családban, hogy ha már elsajátítják az érzelmekkel kapcsolatos tudást, akkor tabuk nélkül lehessen otthon beszélgetni az érzésekről és a hozzájuk kapcsolódó eseményekről. A legnagyobb elfogadó szeretetben és biztonságban lehessen mindezt megtenni és gyakorolni.
Továbbá nekünk kell felvilágosítani a gyerekeket arról is, hogy mi a különbség a fizikai és lelki bántalmazás között. Miről lehet felismerni a lelki bántást – a negatív érzések felismerése és tudatosítása itt is fontos – mikor, mi a teendő bármilyen abúzus esetén.
Ez egy olyan érzelmi nevelési stratégia, amely a mai világban elengedhetetlenül fontos. Nehézséget okozhat a szülőknek, hogy ezt a szemléletű érzelmi nevelést, a gyakorlatban milyen módon és eszközökkel lehet a leghatékonyabban már óvodáskortól elkezdve alkalmazni.
A Csillagtündér mesésjáték módszer és mentorprogram, ennek a célnak az eléréséhez nyújt eszközöket és edukációs támogatást a szülők és óvodapedagógusok részére. Továbbá azért, hogy ne legyen kihívás a nevelőknek egy óvodás gyermek érzelmi problémája és annak hatékony megoldása.
Tehát minél korábban érdemes elkezdeni a gyerkőcök érzelmi intelligenciájának megalapozását, megtanítani és begyakorolni, hogyan forduljanak hozzánk őszintén és bizalomteljesen, ha negatív hatások érik őket, annak érdekében, hogy meg tudjuk óvni a lelki egészségüket.