Barion Pixel

Nem ért a szóból gyermeked – Így változtass ezen!

Nem ért a szóból gyermeked – Így változtass ezen!

Nem ért a szóból gyermeked

Szépen mondod vagy mérgesen, mindegy, nem ért a szóból gyermeked? Szeretnéd tudni, hogy ennek mi az oka és hogyan változtathatsz ezen?

Következetesen neveled gyermeked, – tehát ez nem lehet oka – mégis egyre gyakrabban fordul elő, hogy olyan mintha a “falnak beszélnél”, amikor egy konfliktushelyzetet próbálsz megoldani vele. Türelmesen elmagyarázod, hogy miért kéred arra a bizonyos dologra, miért nem lehet mást tenni és egyszerűen nem hallgat rád, nem ért a szóból gyermeked.

Kezded szép szóval, aztán egyre dühösebb leszel. Teljesen kihoz a béketűrésedből és emiatt már a saját érzéseid is elvisznek abba az irányba, hogy agresszívebben (kiabálva és mérgesen) kommunikálsz vele.

Ekkor megkísérelsz még egy kis fenyegetéssel vagy zsarolással élni és ha már végképp nincs más akkor jön a félelemkeltés. Talán észre sem veszed ezt a folyamatot, mert csak úgy történnek veled a dolgok. Egy kicsit később visszatekintve a lejátszódó eseményre, azt érzed, hogy neheztelsz magadra és furdal a lelkiismeret.

Lehet, hogy nem kellett volna kiabálni vagy sajnálod, hogy bántottad lelkileg vagy esetleg fizikailag. Bűntudatod van, hogy félelmet keltettél benne! Gondolkodsz rajta, hogyan csinálhattad volna másképpen és elképzeled, hogyan fogod majd legközelebb egyéb módon megoldani. Mardos a szégyen magad előtt, ezért lehet, hogy bocsánatot is kérsz gyermekedtől, hogy megkönnyebbülj.

Reméled, hogy gyermeked most már szófogadó lesz

Legközelebb megint szembejön veled ez a kihívás és ismételten nem tudsz vele mit kezdeni! Kezdődik elölről az egész!

Albert Einsten szerint: “Az őrültség nem más, mint ugyanazt tenni újra és újra, és várni, hogy az eredmény más legyen.”

Szülőként, nevelőként egészen addig ebben a “malomban őrlődünk” (vagy hasonlóban), amíg fel nem ismerjük, hogy gyökeres változtatásra van szükség!

A szemléletmódunkat kell megváltoztatni ahhoz, hogy a viselkedésünk változzon:

1. Új látásmóddal más gondolataink lesznek.

2. Más gondolataink hatására, másfajta érzelmeink születnek.

3. Másfajta érzelmeink következtében, másképpen viselkedünk.

4. A megváltozott viselkedésünk vezet az áhított új eredményre!

A fenti logikát követve felmerül a kérdés. Mi legyen az új szemléletmód, amelynek következtében megváltozik a te, ennek hatására gyermeked viselkedése, hogy ne legyen problémád azzal, hogy nem ért a szóból gyermeked?

Az újfajta látásmód lényege, amely segít szót érteni a gyermekkel

Ha eddig az volt az eredmény, hogy nem ért a szóból gyermeked, az azért volt, mert azt vártuk, hogy csupán a szavak legyenek rá olyan hatással, amitől ő majd megteszi, amit kérünk tőle.

Ezekben az esetekben nem vesszük figyelembe, hogy ő éppen egy érzelmi káoszban van, amelyből nem tud kikeveredni! Saját magát sem érti, hogy az érzelmei által – érzelmi irányítottság alatt van – miért viselkedik úgy ahogy, csak dacol, ellenkezik és a szavaink kevésbé érnek célt, ameddig csak arra irányulnak, hogy mit kell megtennie vagy mit ne csináljon!

Mit tehetünk? Ne azt várjuk el, hogy ő “értsen a szóból”, hanem mi próbáljuk meg őt testileg és lelkileg érezni, azaz együttérezni vele és ezáltal megérteni! Ez a megoldáshoz vezető újfajta nézőpont.

Hogyan tegyük?

Helyezkedjünk az ő érzelmi állapotába és lelki világába! Használjuk az érzelmi intelligenciánkat!

Szavainkat eszközként használjuk arra, hogy kapcsolódjunk gyermekünkhöz az érzések által. A legfontosabb, hogy a gyermek érzéseivel dolgozzunk, hiszen amíg elborítják az érzelmei, nem lehet elvárni, hogy racionálisan el tudja fogadni a mi érveinket, amivel próbáljuk őt meggyőzni, ezért van az, hogy nem ért a szóból gyermeked.

Ha azt érzi a gyermek, hogy segítesz neki az érzelmi kuszaságából kikeveredni, elfogadod, megérted és hagyod megélni az érzéseit, – amelyek jogosak – akkor tudsz hozzá igazán kapcsolódni és a kötődésetek is egyre csak mélyülni fog az ilyen események hatására.

Amikor kifejeződnek az érzelmek, azok segítségével tudjátok majd kideríteni és megfogalmazni azt is, hogy az érzelmek mögött milyen szükségletei vannak.

Hogyan fog változni a gyermek együttműködése, amely a szófogadáshoz közelít?

Fentiekben leírtakat figyelembe véve ti is meg tudjátok találni azokat a megoldási módokat, amelyek mindkettőtök számára elfogadható lesz. Megnyugtató és felszabadító lesz megélned, hogy az empátiáddal mennyire könnyedén fogod tudni megnyitni gyermekedet az együttműködésre, annak segítségével, hogy az érzései és szükségletei kifejezésre juthatnak.

Olyan lehetsz, mint egy felfedező, akinek már nem az lesz a legfontosabb, hogy elérd a célodat, hanem az, hogy azt hogyan éred el! Eközben egyre jobban megismered gyermekedet, és ő is önmagát! Amint létrejön a kapcsolódás közöttetek, megváltozik a beszélgetésetek.

Már az érzések szintjén kommunikáltok és a szavak csak eszközök ehhez. Ezt az újfajta hozzáállást te is be tudod gyakorolni, mert rendelkezel az ehhez szükséges anyai ösztönökkel és empátiával, amelyeknek fokozottabb figyelembe vétele fog segíteni ebben. Ez a sikeres érzelmi nevelés alapja, amellyel megszűnik az a probléma, hogy nem ért a szóból gyermeked.

Hogyan tudsz erre mindig elég időt szentelni, hogy szót érts gyermekeddel?

Természetesen nincs rá mindig lehetőség és idő, hogy  a fentiekben leírt módon oldjunk meg egy-egy helyzetet, de ha gyerkőcöd bízhat benned,  hogy amikor csak lehetséges, akkor az érzelmeit figyelembe véve kezelitek a konfliktusokat, akkor azt is könnyebben el fogja tudni fogadni, amikor csak gyors és határozott szófogadásra van lehetőség.

Például egy ilyen mondat is ezt fejezheti ki számára!

– “Tudod édesem, hogy mindig figyelembe veszem, hogyan érzed magad és megkeressük a legjobb megoldást, de most ebben a helyzetben nem lehet! Most ezt, muszáj így csinálni! Fogadd el kérlek! Köszönöm!”

Fentiekben írtam, hogy a sikeres eredmény érdekében használd az érzelmi intelligenciádat! Ezt még kiegészítem azzal, hogy minél jobban fejleszted saját és gyermeked EQ-jához szükséges képességeiteket, annál eredményesebbek lesztek. Ha gyermeked is megtanulja felismerni és kifejezni az érzelmeit, megérteni az ok-okozatokat, akkor később már kevesebb segítségre és gyakorlásra lesz szüksége tőled ahhoz, hogy megértse a saját érzelmi működését és az érzelmi kuszaságaiból ő is hamarabb ki tudjon jönni arra a szintre, ahol már képes értelmes beszélgetést folytatni veled vagy mással.

Ez az út vezet az érzelmek kezelésének megtanulásához! Ehhez viszont elengedhetetlenül fontos, hogy az érzelmeket ki tudjátok csatornázni és ne nyomjátok el! Érzelmek felismerése önmagunkban, azok megnevezése és kifejezése. Szelepként működik, így tudnak távozni a negatív és feszültséget keltő energiák.

Édesanyaként a gyermekeimmel, és óvodapedagógusként az ovisaimmal számtalanszor megéltem, hogy ez milyen minőségi változást hozott a kötődési kapcsolatunkban, az érzelmek kezelésében és konfliktusok eredményes megoldásainál. Ezért is fejlesztettem ki azt a módszert és eszköztárat, amivel ma már egyedülálló módon az óvodás korú gyermekek érzelmi intelligenciáját is játszva megalapozhatjuk!

A játékeszközök használata során nemcsak a gyerekek, de mi felnőttek is begyakorolhatjuk azt a fajta tudatos érzelmi kommunikációt, amelyre esetleg mi sem vagyunk képesek, mert nem úgy szocializálódtunk. Ez nem szégyen, sokan vagyunk ezzel így. Viszont tehetünk érte, hogy ez változzon! A döntés és elhatározás a mi kezünkben van! Nem kell tovább küzdened azzal, hogy nem ért a szóból gyermeked!