Barion Pixel

Bullying megelőzése – ovis korban kell elkezdeni!

Bullying megelőzése – ovis korban kell elkezdeni!

Bullying  megelőzése

A gyermekek egymás közötti bántalmazásának minimálisra csökkentése, a bullying megelőzése érdekében, az  óvodáskorú gyerekek emocionális képességeit kell kiemelten fejleszteni. Elsősorban a szülőknek, kiegészítő nevelőként az óvodai intézményrendszernek.

Hogyan? A gyerekek érzelmi intelligenciájának megalapozásával.

A következők miatt:

  • Bullying alkalmával, amikor egy kisebb vagy nagyobb csoport gyermek, szeme láttára megtörténhetnek a bántalmazások, akkor vajon milyen képességek és készségek hiányoznak a gyerkőcökből, hogy ez megvalósulhat?
  • Milyen képességekre és készségekre lenne szüksége – a bullying megelőzése érdekében – egy gyermek csoport tagjainak, a bántalmazónak és az áldozatnak?

A teljesség igénye nélkül néhány a legfontosabbak közül:

Empátia, segítségnyújtás, együttműködés, érzelmi tudatosság, érzelem szabályozás, érzelmi menedzsment, segítségkérés, asszertív kommunikáció, stb.

Az érzelmi intelligencia megalapozásával lehet a leghatékonyabban fejleszteni a szocio-emocionális képességeket. Magasabb EQ szint birtokában a gyermekcsoport résztvevői másként éreznek, gondolkodnak. Más döntéseket hoznak, máshogyan viselkednek, amely a bullying megelőzése szempontjából döntő jelentőségű.

Módszer és eszköztár a bántalmazások megelőzéséhez

A Csillagtündér mesésjáték módszer az óvodáskorú gyermekek érzelmi intelligenciájának megalapozásával járul hozzá a gyerkőcök lelki egészségének megóvásához, amely egyben egy prevenciós program is a bullying megelőzése szempontjából.

Az óvodai gyermekcsoportok érzelmi intelligenciájának megalapozásával már az óvodai életben is megtapasztalhatóak azok a pozitív változások, amelyek hatására csökken az agresszív viselkedés, nő az egyre magabiztosabb, de empatikus és együttműködő, elfogadó és segítő viselkedés.

A gyerkőcök megtanulják felismerni, kifejezni és kezelni az érzelmeiket és ezekre építve gyakorolják az asszertív kommunikációt. Képessé válnak énközlően megfogalmazni a saját érzéseiket, vágyaikat és kéréseiket, mások bántása nélkül.

Angyalföldön mind a 16 óvodában, minden óvodai csoportban bevezetésre került a Csillagtündér mesésjáték program. Az iskolai bullying megelőzése érdekében is, ezzel tehetünk a legtöbbet az óvodai nevelés terén.

Célkitűzés a bullying megelőzése és a gyermekek lelki egészségének megóvása érdekében, hogy szeretnénk emelni a hozzánk csatlakozó óvodai intézmények számát!

Mit tehetnek a szülők  gyermekük lelki egészségéért?

A szülőknek is óriási a felelőssége abban, hogy mit lát a gyermek otthon, mennyi időt fordítanak közös  beszélgetésekre. Otthon is szokássá kell tenni az érzelmekről való beszélgetést.

Beszéljünk az érzésekről! Ne legyen tabu!

Ezzel tudjuk leginkább elejét venni a gyerkőcök érzelmileg helytelen viselkedésének és megóvni a lelki egészségüket.

Az iskolai bullying megelőzése érdekében a szülőknek is nagyobb hangsúlyt kell fektetni az érzelmi nevelésre, azon belül az érzelmi intelligencia fejlesztésére. A Csillagtündér mesésjáték eszköztára a szülők számára is lehetővé teszi, hogy a játékos eszközök segítségével és használatával, fejlesszék az empátiához, érzelmi tudatossághoz és eredményes konfliktusmegoldáshoz szükséges képességeket.

Az óvodai csoportunkban érezhető és tapintható volt, hogy a gyermekek mennyivel empatikusabbá és együttműködőbbé váltak. Az érzelmekkel való játékok során megértették, hogyan születnek az érzelmek és milyen viselkedésre ösztönöznek bennünket. Képessé váltak az érzelmeik felismerésére, megnevezésére, kifejezésére, megosztására. Így már az asszertív kommunikációhoz szükséges képességekre is szert tettek és azt is tudták gyakorolni.

Néhány szülői visszacsatolás a játékos eszköztár otthoni használatával kapcsolatban:

  • családterápiaként tekint a Csillagtündér játékeszköztárra
  • auti gyermeke is könnyebben megérti az érzelmeket a játékok segítségével
  • eredményesebben tudják kezelni az érzelmeket
  • szorosabbá válik a szülő-gyermek kapcsolat
  • nem kell kitalálni, hogy mit érez gyermeke és mit szeretne, mert képes megfogalmazni
  • gyermeke azonnal észreveszi és kérdezi a szülőt, hogy mi a baja, tehát empatikusabbá válik
  • a szülőnek is nehéz az érzelmekről beszélni, de a játék őt is segíti ebben
  • a játék során a gyermek elmeséli szüleinek a vele történteket és a félelmeit, amit egyébként nem tudnának meg, így ez is segít a bullying megelőzése vagy leállítása szempontjából
Céltudatos érzelmi neveléssel tehetünk a legtöbbet gyermekeinkért

Nem várhatjuk el a gyerkőcöktől, hogy empatikusak legyenek, ha nem fejlesztjük az ehhez szükséges képességeiket. Nem tudnak mit kezdeni a felgyülemlett feszültségeikkel és érzelmi kihívásaikkal, ha nem segítünk abban, hogy megismerhessék a saját és mások érzelmi működését. Továbbá azt, hogy az érzelmek kicsatornázása, azok verbális kifejezésével megvalósítható. A szülők lehetnének a gyerekek lelki terapeutája, ha szokássá válna otthon az érzelmek kifejezése és megosztása.

A pszichológusnál és pszichiáternél is az érzelmek kibeszélésével történik meg a lelki nagytakarítás. A gyerekeknek is erre van szüksége. A Csillagtündér eszköztár érzelmi kommunikációs társasjátéka is ezt a célt szolgálja, ebben nyújt segítséget. Sajnos egyre több a lelki betegséggel küzdő gyermekek száma – már ovis és kisiskolás korban is – és egyre kevesebb az őket ellátó szakemberek száma. Mindezt nem nézhetjük tétlenül.

Céltudatosabb érzelmi nevelésre van szükség, hogy egy lelkileg egészséges és boldogulni tudó generációt nevelhessünk!