Gyermeked szabályszegő
Az oviban vagy a suliban, gyermeked szabályszegő és “süket fülekre talál”, amit mondasz neki? Ha vágysz rá, hogy ne csak büntetéssel érj célt, akkor segítek neked, hogyan kapcsolódj érzelmileg gyermekedhez!
Megtörténik gyermeked részéről egy szabályszegés, aminek következménye valamilyen szóbeli vagy írásbeli figyelmeztetés neked a szülőnek. Elbeszélgetsz gyermekeddel és elmagyarázod, hogy miért ne viselkedjen helytelenül, minek mi a következménye. Nagyon körültekintő vagy és alapos, ezért azt is elmagyarázod, hogy legközelebb hogyan kerülje el a hasonló helyzetet, sőt még azt is, mit csináljon másképpen.
Ennek ellenére, gyermeked szabályszegő marad. Jönnek a figyelmeztetések és panaszok. Természetes, hogy dühös vagy és csalódott, illetve egy idő elteltével már frusztrált, kétségbeesett. Ekkor jön a szép szó helyett a bünti, de ez nemcsak gyermekednek okoz neheztelést és fájdalmat, hanem neked is.
Haragszol csemetédre, de neked is fáj, hogy büntetned kell. Ezért ezt is halogatod, ameddig csak lehet. Amikor a büntik sem hatnak, akkor elkeseredettség van benned, tehetetlenséget érzel és fogalmad sincs mit tehetnél mert kiszolgáltatott és eszköztelen vagy!
Miért van ez így és mi vezethetne eredményre, hogy gyermeked ne legyen renitens?
Amikor beszélgetsz csemetéddel az okokról és következményekről akkor lehet, hogy csak a “felszínt kapargatod”. Nem tudsz elég mélyre hatni, mert csak a szavak szintjén kommunikálsz. Gyermeked szabályszegő marad, mert nem jutsz el az érzelmi szintjére
A gyerkőc hallja, amit mondasz, talán érti is de nem érzi át, nincs meg a mélyről jövő felismerés általi megértés. Azt ugyan érezheti, hogy dühös vagy amiért rossz volt. Hallja tőled, hogy helytelen, amit csinált és a magyarázatodat. Végighallgat, mégis újra elköveti, amit nem kellene és sokszor maga sem érti, hogy miért.
Talán azért, mert nem tud másképpen reagálni. Érzelmei által vezérelve cselekszik, amelynek ott és akkor talán nincs is tudatában. Nem arra gondolok, amikor szándékosan elkövet valami csínytevést, hanem azokra a helyzetekre, amikor automatikusan önkéntelenül cselekszik egy adott szituációban, akár azért mert rossz mintát utánoz, vagy az érzelmei hatására ez a bizonyos helytelen reakció váltódik ki belőle.
Gondoljunk bele, hogy mi felnőttek is hasonlóan működünk. Egy érzelmileg felfokozott helyzetben szinte automatikusan viselkedünk valahogyan vagy a hozott mintáinkból választunk ki valamit.
Attól, ha én lekorholnálak, hogy ejnye-bejnye, hirtelen felindulásodban miért így viselkedtél vagy miért a szülői mintát utánoztad és ez nem volt helyes, legközelebb is csak ugyanezek az eszközeid lennének, amikkel élni tudsz. Hiába “papoltam” neked.
A megoldás, hogy gyermeked engedetlensége átalakuljon
Bővíteni kell a nevelési eszköztáradat mégpedig az érzelmek segítségével történő kapcsolódással. Az érzelmek tudatosításával, amelyek hozzásegítenek ahhoz, hogy ne csak a szavak szintjén történjen a kommunikáció, hanem annál sokkal mélyebben hasson.
Érzelmi szinten történő felismerés, belátás, megértés és együttérzés útján.
Ti is képesek vagytok feltérképezni, hogy a viselkedés mögött milyen valódi okok munkálnak és nemcsak a következményeket taglalni. Többet is megtudhattok az előzményekről és hatékonyabb megoldásokat tudtok kipróbálni. Sokkal jobban egymásra tudtok hangolódni és kialakítani egy használható stratégiát. Valódi kapaszkodókat tudtok találni, amelyek által fejlődhet az egymás iránti bizalmatok és erősödik a kapcsolatotok. Számotokra is elérhető, hogy ne csak látszatintézkedésekkel, hanem valódi segítséggel forduljatok egymás felé.
Ehhez fejlesztened kell gyermeked empátiáját és a sajátodat pedig oly módon érdemes kiterjesztened, hogy sokkal mélyebbre ásol gyermeked lelki történéseiben. Így fogod őt igazán megérteni, hogy mikor, milyen gondolatok és érzések munkálnak benne és ehhez tudod majd alakítani a megoldási stratégiádat.
Hogyan tudsz mélyebbre ásni gyerkőcöd ellenkezésének megértéséhez?
Az érzései és szükségletei által, amelyet neked kell felismerned, amíg ő nem képes erre! Amennyiben megtanítod neki, hogy ő is felismerje és kifejezze, akkor a tőle kapott információk útján.
Az a cél, hogy ő tudja felismerni és elmondani neked, hogy milyen helyzetben, mely okok miatt mit érzett és azok hatására hogyan cselekedett.
Ennek előnyei:
- Egyrészről nem neked kellene kitalálnod, hogy mi történt vele.
- Másrészről ennek az érzelmi tudatosságnak a gyakorlása adja majd meg azt a lehetőséget, hogy a helytelen reakciók általi történések kimenetelének megváltoztatására új eszközöket alkalmazhassatok és gyakorolhassatok be, amelyek más eredményre vezetnek majd.
Mit tehetsz a gyakorlatban és hogyan változtass?
Annak érdekében, hogy gyermeked szabályszegő viselkedése megváltozzon, beszélgess vele sokat és minél többet az érzésekről is! Ismertesd meg vele az érzelmeket, hogy képes legyen felismerni és ki tudja fejezni őket! Amikor szabályszegő gyermeked, beszéltesd ki, hogy miért csinálja és milyen okból!
– Ki piszkálja, mi bosszantja, mik történnek vele, mielőtt megtörténik a nem várt viselkedése?
– Milyen szükséglete nincs kielégítve?
– Félelemből csinálja vagy szüksége van figyelemre?
– Milyen érzések sarkallják, arra a bizonyos cselekedetre?
Fejlesztened kell az érzelmi intelligenciáját, amelynek révén az empátiája is fejlődik! Más dolog valamit csak hallani egy szülőtől és megint más átérezni, hogy miért fontos, ennek segítségével pedig megérteni és beépíteni azt.
Mennyire ismered őt?
– Csemetéd el szokta mesélni, hogy mi történik vele nap közben?
– Ismered jól gyermeked belső lelki világát, gondolkodását, hogy hol tart a fejlődésben?
– Tudsz hozzá kapcsolódni és megérinteni a kis lelkét?
– Mikor érzi úgy, hogy megértik és elfogadják őt otthon, az oviban, az iskolában?
A kötődés megerősítése nagyon fontos és pont az ilyen nehéz helyzetekben van rá jó lehetőség. Megértés, elfogadás, kapcsolódás mindenféle segítség megadásával. Ha mindig ezt érzi tőled, nagyon motiválttá válik, hogy változzon.
Gyermeked szabályszegő, de valójában lehet, hogy ez csak egy jelzés a részéről, hogy valamire szüksége van!
Ne az legyen az elvárásod, hogy ne csinálja többet! Az legyen az elvárás magad felé, hogy kiderüljön, hogy miért csinálja. Mire van szükség ahhoz, hogy gyermeked szabályszegő lázadása megváltozzon.
Más szemszögből, a kötődés megerősítésének irányából próbáld megoldani, mert nagyobb eredményre jutsz. Ne az elvárás, hanem a megértés oldaláról kezdd el gyógyítani a folyamatot, így tudsz a legtöbbet segíteni gyermekednek:
– Miben van hiánya?
– Milyen érzések dolgoznak benne?
– Mire van szüksége?
Ezeket kibeszélve és ezekre válaszolva, sok-sok helyes iránymutatást és időt adva tudsz elérni a megoldáshoz, kifejezve azt, hogy nagyon bízol és hiszel benne!
A hibázás nem egyenlő a szabályszegéssel
Mindannyian követünk el hibákat, de abból tanulunk a legtöbbet! Ha szabad hibázni és ezt elfogadják tőlünk, az arra sarkall, hogy változtassunk és fejlődjünk!
Ha mindig csak büntetést kapunk a hibáink miatt, akkor többnyire elhallgatjuk, nem leszünk őszinték és kudarckerülővé válhatunk!
A gyerkőcünkre figyeljünk és önmagához képest értékeljük az erőfeszítéseit a pozitív változásokat, így segíthetjük legjobban az egészséges személyiségfejlődésében! A gyermeked szabályszegő magatartása ennek hatására fog változni jó irányba.
Határozd el, hogy kezedbe veszed az irányítást, a tettek mezejére lépsz és fejleszted gyermeked érzelmi intelligenciáját, hogy ezáltal a lehető legtöbbet segíthess gyermekednek és önmagadnak is!
Minél magasabb az érzelmi intelligencia szint, annál tudatosabban lehet kezelni és irányítani az érzelmeket!
Egyedi eszköztáram és módszerem segítségével már az óvodákban és a családokban is sikeresen fejleszthető a 3-7 éves korosztály érzelmi intelligenciája.