Iskolai bántalmazás megelőzése
Óvodás korú gyermeked szorongó vagy nagyon agresszíven viselkedik és félelmeid miatt számodra is fontos az iskolai bántalmazás megelőzése? Tartasz attól, hogy gyerkőcöd bántalmazó lesz, de még jobban rettegsz attól, hogy áldozattá válhat?
Azok a szülők, akiknek gyermeke bántalmazó, a szégyentől szenvednek. Akiknek gyerkőce áldozat, ők szorongást és lelki fájdalmakat élnek meg. Mindkét esetben mardossa a szülőket a bűntudat! Folyton azon pörög az agyuk, hogy mit kellett volna másképpen csinálniuk, hogy ez ne történjen meg.
Az iskolai bántalmazás gyermekszemtanúi is érintettek. Amennyiben nem mernek beszélni az általuk látott esetről, akkor magukra maradnak a nyomasztó érzéseikkel, a kétségeikkel és a félelmeikkel.
Mire van szükség az iskolai bullying megelőzéséhez?
Az iskolai bántalmazás megelőzése érdekében sokkal tudatosabb érzelmi nevelésre van szükség és ezt már óvodás korban kell elkezdeni. A szülői és az óvodai nevelés részéről is, proaktívnak kell lenni. Fejleszteni kell a csemetéknek azon képességeiket, amelyeknek segítségével:
- megelőzhetővé válnak a bántalmazó esetek
- hamarabb kiderülhet, ha megtörtént
Teljesen nem tudjuk kiküszöbölni, hogy megtörténjenek bántalmazások, de számukat jelentősen lehet csökkenteni. Továbbá sokkal könnyebb a dolgunk, ha építhetünk a meglévő képességekre és nem akkor kell elkezdeni fejleszteni azokat, amikor baj van.
Az iskolai bántalmazás megelőzése szempontjából szükségszerű az empátiára nevelés!
Az a gyermek, aki magas fokú együttérzésre képes:
- kevésbé válik bántalmazóvá
- szemlélőként segítő lesz, nem marad semleges
- áldozatként eredményesebben kommunikál a saját javára
Aki gyerkőcként képes felismerni a saját és mások érzelmeit, megnevezni azokat, és kifejezni a feszültségeit, fájdalmát, félelmeit, szorongásait:
- nem kell, hogy bántalmazóként érje el a frusztrációjától való megszabadulást vagy az elfogadás érzését
- szemlélőként is képes lesz segítőként cselekedni az áldozat és a maga számára: segítség kérésével, az áldozat mellé állásával, a saját érzelmei kibeszélésével
- a bántalmazott képes lesz időben: felismerni az intő jeleket, kibeszélni az erre vonatkozó eseteket és érzelmeket, segítséget kérni
Az olyan csemete, aki képes az érzelmei kezelésére, annak az önbizalma önbecsülése is nagyobb, ily módon:
- kevésbé válik bántalmazóvá
- szemtanúként kiáll társáért
- áldozatként nem csak a félelem irányítja
Az iskolai bántás prevenciója az ovis korosztálynál kezdődik
Óvodapedagógusi tapasztalatom
Ovis csoportunkban az érzelmi intelligenciát alapozó “Csillagtündér mesésjáték” módszert alkalmaztuk. Ennek segítségével a gyerkőcök megtanulták a saját és mások érzelmeinek felismerését, azok megnevezését és kifejezését. Tudatosodott számukra, hogy az érzelmeiket lehet kezelni és ők is képesek rá, csak gyakorolni kell.
Felismerték magukban és társaikban, hogy az érzelmeik hatására viselkednek valahogyan, amelyet nehéz irányítani, de nem lehetetlen, ha figyelünk rájuk. Elfogadóbbá és rendkívül empatikussá váltak egymással szemben.
Megnőtt az önbizalmuk és magabiztosabban mozogtak az érzelmi kommunikáció terén is. Mivel képessé váltak a saját és mások érzelmeinek megfogalmazására, már csak az ítélet és bírálat mentes (bántásmentes) beszélgetést gyakoroltuk. Továbbá kiegészítettük a kéréseik megfogalmazásával, amellyel jóvátételre kerülhetett sor a konfliktusmegoldások során. Az asszertív kommunikáció gyakorlásával megtanulták a gyerekek, hogy verbálisan is hatékonyan meg lehet oldani a konfliktusokat, nincs szükség agresszióra.
Mivel értük el mindezt? A mesésjáték módszerrel megalapoztuk a gyermekek érzelmi intelligenciáját, amely kulcs fontosságú az iskolai bántalmazás megelőzése szempontjából.
A magas EQ-val rendelkező csoporttagok másképpen viselkednek egy iskolai bullying esetében
Az ovis csoportokban is tapasztalják az óvodapedagógus kollégák, – ahol a Csillagtündér mesésjáték módszert használják – hogy milyen fejlesztő és pozitív hatása van a gyermekek egymással való bánásmódjával és viselkedésével kapcsolatban.
A gyerkőcök érzelmi tudatosságának fejlesztése az egyik lehetséges eszköz az iskolai bullying megelőzése szempontjából.
- a bántalmazók: azokat az érzéseiket hamarabb beazonosítják, amelyek a bántó viselkedésre ösztönözné őket és mivel képesek ezek kezelésére, nem szükséges mások bántása
- a szemtanuk: nagyobb érzelmi tudatossággal látják a bántalmazót, empatizálnak a bántott féllel, felelősségteljesebben, bátrabban állnak ki az áldozat mellett
- az áldozatok: képesek kiállni önmagukért, így már nem válnak annyira kiszolgáltatottá
Szülők szerepe és felelőssége az iskolai bullying prevenciójában
A gyermekek elsődleges nevelője a család. Az óvodai nevelés a családi nevelés kiegészítője. Otthon a szülők, az óvodában az ott dolgozó felnőttek felelősek a gyerkőcökért. Éppen ezért a legnagyobb együttműködésre és bizalomra van szükség a gyerkőcöket nevelők között.
A szülők legyenek mindig elérhetőek a gyermekük számára. Hallgassák meg őket és beszélgessenek velük, amennyit csak lehetséges. Osszák meg egymással az érzéseiket, hogy osztozni tudjanak örömben és bánatban egyaránt. Nem lehet empátiára nevelni úgy, hogy nem beszélünk az érzésekről.
Az érzelmek megosztásával tudunk egymáshoz kapcsolódni és erős kötődést kialakítani. Ez a lelki egészségünk szempontjából is fontos. Ezzel sokat tehetünk az iskolai bántalmazás megelőzése érdekében, de az érzelmek mindennapi hatékony kezelése szempontjából is.
A fent említett módszer az óvodapedagógusok és a szülők számára is elérhető. Azért is javasolt segítő eszköz, mert az oviskorú gyerkőcök számára egyedi eszköztárral és módszertannal biztosítja a fentiekben felsorolt képességek hatékony fejlesztését.
Az iskolákban alkalmazott adaptált bullying-prevenciós programok is, annál hatékonyabban tudnának működni, minél több empatikusabb és érzelmileg tudatosabb óvodás kezdené meg az iskolás éveit.
Forrás:
Az iskolai bántalmazás (bullying) megelőzése Jármi Éva