Gyermekek érzelmi nevelése
Miért óriási kihívás a gyermekek érzelmi nevelése és mi vezethet eredményre? Önmagában nem elég, hogy nagyon szeretjük a gyermekeinket, ennél többre van szükség! Miközben őket próbáljuk nevelni, rájövünk, hogy a bennünk élő gyermeket sem ismerjük igazán. Úgy váltunk felnőtté, hogy automatikus minták alapján cselekszünk és önmagunk mélyebb megismerése és megértése, nem kapott kellő hangsúlyt.
Neki feszülünk a gyermekek érzelmi nevelése során adódó kihívásoknak és megdöbbenten vesszük tudomásul, hogy sok esetben tehetetlenek vagyunk. Nem látunk a történések mögé, nem ismerjük fel a mélyen húzódó mozgatórugókat és motivációkat. Megragadunk a felszínen, erőfeszítéseink csak átmeneti eredményt hoznak.
Ekkor elkezdünk kutakodni, megoldásokat keresni és sok esetben azzal szembesülünk, hogy önmaguk érzelmi tudatosságának hiánya miatt, megrekedtünk egy szinten. Amíg nem kezdünk el ez irányban fejlődni és megérteni az összefüggéseket, addig szülőként is sokkal nehezebb megoldani az érzelmi nevelés során adódó feladatokat.
- Szülőként hogyan kezeljük, amikor a gyerek agresszív, szemtelen illetve erőszakos?
- Mit tehetünk érte, ha szorongó vagy depresszív?
- Hogyan érhetjük el, hogy együttműködő és empatikus legyen?
Ha agresszív, akkor minden áron el akarja érni a célját, ha szorongó, akkor feladta, hogy elérjen bármit is? Mindkét esetben jó lenne elérni a hajlandóságot az együttműködésre és megértésre, hogy segíteni tudjunk. Ezt szeretnénk tőlük, de vajon felismerjük a viselkedésük mögött meghúzódó valódi szükségleteiket?
Miért nehéz a gyerkőcök emocionális nevelése?
A gyerekek azért viselkednek úgy ahogyan, mert nincsenek más eszközeik a céljaik eléréséhez! A felnőttek pedig azért szenvednek ettől, mert nekik sincsenek eszközeik, hogyan hassanak gyermekeikre. Nem tudják hogyan segítsék őket megfelelően, ezért nagy kihívás az érzelmi nevelés.
A gyerekeknek jó mintára lenne szüksége, de a szülőktől többnyire csak azt hallják, hogy mit ne csináljanak. Igazán jól működő receptet azért nem tudnak adni, mert talán ők is tanácstalanok.
Jó lenne használni az asszertív kommunikációt! Az biztosan nagy segítség lenne! Igen valóban nagyszerű segítő eszköz annak, aki tisztában van az érzelmi működősével és ezt énközlően ki is tudja fejezni. Azonban e képesség hiányában, nehéz asszertívnek lenni.
Minden érzelmi probléma megoldásához szükség van érzelmi tudatosságra vagyis érzelmi intelligenciára. Amíg ezt nem kezdjük el fejleszteni, nincs alap, amire építkezhetnénk és amely segítene a személyiségfejlődésünk tekintetében is.
– Hogyan érthetnénk meg más emberek működését és viselkedését, ha a magunkét sem értjük?
– Hogyan segíthetnénk érzelmileg gyermekünknek, ha magunkon sem tudunk segíteni?
Mi segíthet a csemeték érzelmi fejlesztésében?
Daniel Goleman: “Érzelmi intelligencia” című könyvében egyértelműen leírja, hogy miért fontos az érzelmi intelligencia, milyen módon befolyásolja az életünket és hogyan lehet fejleszteni. Ez a kulcs a gyermekek érzelmi nevelése során, ha eredményesek akarunk lenni!
Az EQ alapja, hogy képesek legyünk felismerni magunkban és másokban az érzelmeket, megnevezni azokat és verbálisan is kifejezni a megfelelő módon.
Itt megérkeztünk egy újabb kihíváshoz. Ez azért okoz nehézséget mindannyiunk számára, mert nem így szocializálódtunk. Nem tanultuk és nem gyakoroltuk, hogyan ismerjük fel és kezeljük az érzelmeinket. Ezen kell változtatni, hogy a mai gyerekek már ezen képességek birtokában szocializálódhassanak és ezt minél fiatalabb korban kezdjük el megtanítani nekik!
E cél érdekében született meg a Csillagtündér mesésjáték módszertan és a hozzá tartozó eszköztár, amelynek segítségével már óvodáskorú gyerkőcöknek is meg lehet alapozni az érzelmi intelligenciáját. Erre építjük az asszertív kommunikációt és nemcsak a gyerekek, de a szülők is kapnak segítséget, hogy otthon tabuk nélkül tudjanak beszélni az érzelmekről és képesek legyenek a szülő-gyermek közötti együttműködő kommunikációra.
A küldetés folytatódik! Minél több szülőhöz és gyermekhez juthasson el ez a lehetőség, hogy ne csak elbeszéljenek egymás mellett, hanem szívtől-szívig tudjanak egymással kapcsolódni és ezzel megóvhassuk a gyermekek lelki egészségét is!
Mi segíthet hatékonyan az óvodáskorú gyermekek érzelmi nevelése terén a szülőknek és pedagógusoknak? A kipróbált és eredményesen működő Csillagtündér mesésjáték módszer.