Barion Pixel

Empátiára nevelés – a szülő is ember!

Empátiára nevelés – a szülő is ember!

Empátiára nevelés

Empátiára nevelés hiányában te is sokszor „felrobbansz” azon, hogy gyermeked miért nem képes a te érzéseidet is figyelembe venni?  Várod, hogy mikor lesz végre empatikusabb. Ez nem csak az életkorától függ, hanem tőled is.

Maximális odaadással neveled gyermeked, mindent megteszel érte. Rengeteget fáradozol és sokszor érzed, hogy nagyon kimerülsz. Boldogan és örömmel neveled, de egyre többször fordul elő, hogy gyerkőcöd önző módon csak magával van elfoglalva, egy picit sincs tekintettel rád. Látja, hogy azt csinálod, amit kér, mégis türelmetlen.

Azt gondolod, hogy nem igaz, hogy nem tud egy kicsit többet várni. Ilyenkor felcsattansz és dühös leszel, mert semmi belátással nincs feléd. Követelődző és egyáltalán nem vesz figyelembe téged. Teljesen kihasználva érzed magad és bár szereted, rettentő rossz megélned, hogy semmi együttérzést nem érzel tőle.

Dühös vagy és kiabálsz is, amikor csak azt hajtogatja, hogy ő mit akar.  Majd megszakadsz, hogy kiszolgáld őt, de ő figyelmen kívül hagyja, hogy „te is a világon vagy”. Nem érdekli őt, hogy te éppen rettentő fáradt vagy, esetleg fájdalmas érzéseid vannak, akár fizikai vagy lelki szinten. Jól esne számodra, ha figyelembe venne téged is,  ha türelmesebb és empatikusabb lenne veled. Várod, hogy majd csak elérkezik az az életkor, amikor erre képes lesz.

Nos ez rajtad is múlik, hogy mikor érkezik el, ez az idő. Ugyanis a gyermek nem magától lesz empatikus, hanem tőled. Akkor fog együtt érezni veled, ha megtanítod neki, mi az, hogy érzelmi azonosulás. Ez egy képesség, amely tanulható és fejlesztendő. Tehát ne várd, hogy egyszer csak empatikus lesz, erre neked kell megtanítanod őt. Ez az empátiára nevelés.

Hogyan neveld empatikussá gyermekedet?

Az empátiára nevelés egy folyamat. Neked kell folyamatosan érzékenyíteni őt arra, hogy mások is vannak rajta kívül, nemcsak ő, ez egy tanulási folyamat része. Ha arra vársz, hogy magától lesz együttérző, akkor tévúton jársz. Neked kell megtanítani rá! Hogyan? Ismertesd meg vele az érzelmeket: öröm, bánat, harag, félelem, stb., életkorának megfelelően játékos formában, mert az ovis korú gyermek, így tanul.

Az együttérző képesség fejlesztéséhez fejezd ki az érzéseket, amikor csak lehetőséged van rá

Beszélgessetek sokat a gyermeked és a magad érzéseiről is! Eseményekhez kötötten, tapasztalás útján fogja megérteni. Ragadj meg minden lehetőséget arra, hogy fejlődhessen az együttérző képessége, mert ez elsősorban általad fog alakulni. Minél  tudatosabban figyelsz erre, annál hatékonyabb leszel az empátiára nevelés során.

Amikor elvárnád, hogy igazán lehetne együttérzőbb veled, eszedbe sem jut, hogy honnan tudhatná, hiszen nem tanítottad meg neki. Hogyan tudhatná mit érzel, amikor el sem mondod neki. Attól, hogy magadban puffogsz, honnan kéne kitalálnia, hogy mi van benned? Amikor pedig tűréshatárodra érsz, egyszer csak robbansz és kiabálsz vele. Viszont ő nem érti, hogy mi történt veled.

Arra gondolsz, hogy látnia kéne, hogy miért lettél dühös. Azonban ő ezt nem érti, ez kevés. Láttatnod kell azon a módon is, hogy elmondod a történéshez kapcsolódó érzelmeket is. Így fogja tudni összekötni, hogy egy érzelemnek milyen következményei lehetnek. Ok-okozatokat kell megtapasztalnia és megértenie, hogy lássa az  összefüggéseket.

Így gyermeked is képes lesz türelmesebbé válni, amikor éppen a kérését teljesíted. Meg tudja érteni, hogy például muszáj előbb a kis tesónak megtenned valamit, hogy ő is sorra kerülhessen. Belátóbb lesz azzal kapcsolatban, hogy te is emberi lény vagy és te is lehetsz fáradt vagy szomorú.

Megérti, hogy nemcsak az ő igényei fontosak a családban, hanem a másoké is. Toleránsabban tud viselkedni a családtagokkal, nem követelődzik. Figyelembe vesz téged és a te igényeidet, mert tudja, hogy neked is vannak érzéseid. Észreveszi, ha bánatos vagy és igyekszik a kedvedben járni. Pontosan tudja, hogy mivel dühített fel és bocsánatot is tud kérni. Belátja tettének a következményeit és átérzi, amit okozott. Így a konfliktusokat is könnyebben meg tudjátok oldani.

Mindezt általad tanulja meg és persze a környezetétől is, de elsősorban tőled. Kezdd el tehát, minél előbb fejleszteni és annál előbb élvezheted az együttérzését. Ezáltal sokkal együttműködőbb lesz veled.

Így kezdd el tanítani gyermekedet, hogy képes legyen együttérezni veled

Empátiára nevelés első szakasza, hogy beszélj az érzelmeidről. Amennyiben itt van elakadásod, ne csodálkozz, ha gyermeked nem tud empatikusan viselkedni veled. Nem elvárható tőle, hogy kitalálja az érzelmeidet, különösen ha még azt sem tudja, mik azok. Ebben az esetben a te érzelmi tudatosságodat kell górcső alá venni. A te blokkodat kell feloldani és a rosszul rögzült mintákat átkeretezni.

Ha nem tanultad meg, hogyan fejezd ki az érzéseidet, gyermekednek kevés lehetőséget adsz arra, hogy együttérzése fejlődhessen. Nem elég számára, hogy lát valamit rajtad, azt meg is kell nevezned és el kell mondanod, hogy mi az oka. Az életkori sajátosságokat mindig figyelembe kell venni!  Így érti meg a tetteinek a rád és másokra gyakorolt érzelmi következményét is.

Tehát, ha elakadásod van, – gyermeked fejlesztése során – neked is pótolni kell a hiányosságaidat. Az érzelmek hatékony kezeléséhez – legyen szó a tiédről vagy gyermekedéről – elengedhetetlen, hogy te is képes legyél empátiára.  Nemcsak a gyermekeddel, de magaddal szemben is.

  • Hogyan vársz empátiát mástól, ha te sem vagy képes rá?
  • Esetleg az a helyzet, hogy mással együtt tudsz érezni, csak magaddal nem?
  • Ennek vajon mi az oka? Ezen, hogyan lehet változtatni?

Ha fentiek valamelyikével van problémád, akkor láthatod, hogy van tennivalód és bizony, néhány szinttel lejjebb kell elkezdeni a változtatást önmagadban, hogy gyermekedtől együttérzést remélj. A Csillagtündér mesésjáték módszer segítséget nyújt az érzelmi intelligencia megalapozásában az óvodáskorú gyermekeknél, amelynek segítségével nagy fokú empátiára tesznek szert, és mindeközben a szülők is fejlődnek az érzelmek kifejezése terén.