Barion Pixel

Mindent megkap mégis elégedetlen gyermeked

Mindent megkap mégis elégedetlen gyermeked

Mindent megkap mégis elégedetlen gyermeked

Szülőként mindent megteszel, mindent megkap mégis elégedetlen gyermeked! Érzed, hogy hiányzik valami, mert nem tudsz hozzá kapcsolódni. Gondban vagy az érzelmi kihívások terén ovis korú csemetéddel? Elmondom mire érdemes nagyobb figyelmet fordítanod.

Igazán elvárható lenne gyermekedtől, hogy együttműködő legyen, hiszen mindent megteszel érte, de sajnos a gyermeknevelés nem így működik!

  • Te mindig figyelsz rá, ő mégsem vesz figyelembe téged.
  • Mindent megveszel neki, de ő nem hálás érte, nem becsüli meg és nem értékeli, pedig mennyit kellett dolgoznod érte!
  • Sok jó programra viszed és bár örül, de sok esetben elégedetlen, sír vagy dacos. Ez se jó, az se jó, ezért csalódottnak és tehetetlennek érzed magad ilyenkor.
  • Természetes módon türelemmel segíted mindenben, ő viszont nem együttműködő, amitől dühös leszel.
  • Viselkedésével és érzelmi kezelhetetlenségével kellemetlen helyzetekbe hoz, szégyent is érzel miatta mások előtt és bosszant, hogy nem tudsz ilyenkor hatékony megoldást találni!
  • Figyelmet, türelmet, időt, lelki erőt, pénztárcát nem kímélve teszel meg mindent érte és mégsem elég.
  • Nem úgy viselkedik, ahogyan szeretnéd, nem működik együtt, nem tudsz rá hatni, nem tudod megoldani az érzelmi kiborulásait.

A felsorolt esetek miatt frusztrált és stresszes vagy és eleged van az egészből! Nem tudod, hogy vajon mit kéne még csinálnod, amikor mindent megteszel, ami csak tőled telik.

Mindent megkap gyermeked, mégsem boldog

Mindent megadsz gyermekednek mégis elégedetlen, de ami a legfájóbb, hogy nem látod boldognak! Miért nem boldog mégsem és miért vagy boldogtalan te is?

Nem attól lesz boldog és kiegyensúlyozott, ha mindent megkap, hanem attól, ha azt kapja meg, amire szüksége van.

  • A sok játék önmagában nem elég, ha nem játszik vele valaki. Főleg olyan személy, akinek a közelségére lenne szüksége. De az is gond, ha nem vág érdeklődési körébe az adott eszköz vagy nehézséget okoz számára, például finommotorikusan egy játék, akkor nem fogja szeretni, mert nem okoz számára sikerélményt.
  • Lehet sok programja, de nem a mennyiség a fontos itt sem, hanem az, hogy az ő személyiségének és életkori sajátosságainak valamint fizikai adottságainak megfeleljen. Például elviszed moziba, de lehet számára túl hangos a zaj vagy félelmet keltő az összhatás, akár a hangeffektek vagy képi hatások miatt, nem beszélve arról, ha számára feldolgozhatatlan, ijesztő vagy agresszív elemekkel tűzdelt a történet. Érzelmileg mit kap a gyermek? Milyen hatással lesz rá? Félni fog? Felpörgeti? Agressziót vált ki belőle? stb.
  • Tegyük fel, a legjobb szándékkal karatéra járatod, hogy a későbbiekben majd meg tudja védeni magát, de számára idegen a verekedős viselkedés és egyébként is fél az edzőtől, aki mindig kiabál. Milyen érzelmeket él meg?
  • Az is lehet, hogy sok a program, de ő legszívesebben otthon lenne sokat veled, mert az okoz számára biztonságot és nyugalmat. Nem mindig a túlpörgetés kell a csemetéknek. Miben és hol érzi jobban magát? Figyelembe szoktad venni?
  • Amikor ott vagytok bármilyen programon vagy akár otthon és a gyerkőcöd elkezd bosszantóan viselkedni, kirobban a „szokásos cirkusz”. A végén már semmi nem jó! Ilyenkor tudod pontosan mi a baja? Mit érez? Mire lenne igazán szüksége?

Miért elégedetlen, mi hiányzik?

Jó lenne tudnod, mit érez igazán! Az lenne nagy segítség, ha el tudná mondani, mert az megkönnyítené az ő, és valójában a te helyzetedet is. Ezért is fontos, hogy megtanítsuk a gyerkőcnek az érzelmek felismerését és megnevezését!

Olyan ez, mint amikor megfőzöl egy finom ételt és az mégsem ízletes! Miért? Ki maradt belőle a só! Pedig minden finomságot bele tettél, de só nélkül nem ér semmit!

Mindent “bele teszel” a számodra legfontosabb és legszeretettebb gyermeked nevelésébe és mégsem az a végeredmény, amit szeretnél! Hiányzik az érzelmi tudatosság, pontosabban fogalmazva az ezekhez szükséges képességek fejlesztése!

Gyermekként te is megkaptál sok mindent, de benned is volt elégedetlenség valamiért?

Talán te is így nőttél fel? Rád is mondták talán, hogy mindent megkap mégis elégedetlen? Érezted, hogy valami hiányzik a szüleidtől az érzelmi nevelés terén, hogy igazán boldog lehess? Talán ezért nem tudod most megadni gyermekednek sem, mert nincs hozzá mintád!

  • Te is vágysz rá, hogy szeretett és nagyon jó szülő legyél! Szeretnéd, hogy a sok lelki erőd, időd, energiád és anyagi ráfordításod tényleg boldoggá tegye gyermekedet!
  • Jó volna élvezni a gyermekkel töltött közös programokat kevesebb veszekedés és sírás nélkül!
  • Csodálatos lenne, ha csökkennének az érzelmi alapú mindennapos küzdelmek és könnyebben meg tudnád oldani!
  • Biztonságot jelentene számodra egy felmerülő probléma esetében tudni az érzelmek kezeléséhez a gyermekedre illő jó megoldást, hogy hamar magatok mögött hagyjátok a konfliktusokat.
  • Nagyon szeretnéd, hogy nyugodtabb és kiszámíthatóbb módon éljétek a mindennapjaitokat!
  • Mindennél jobban szeretnél birtokolni egy olyan tudást, amelynek segítségével magabiztosabb lehetnél és sikerélményekkel oldanád meg az érzelmi nevelés során adódó szülői kihívásaidat!

Mit adj és hogyan, hogy elégedett és boldog legyen gyermeked?

Ha mindent megkap és elégedetlen gyermeked, akkor az érzelmi nevelés terén kell keresned a megoldást! Ami neked hiányzott gyermekként, azt kell adnod csemetédnek!  Te is képes vagy rá! Nem képességbeli problémád van, csak a tudásodat kell gyarapítani. Azt a fajta tudást, amely a gyermek érzelmi neveléséhez szükséges és te sem kaptad meg gyermekkorodban.

E tekintetben is kiemelten arra fókuszálva, hogy a gyermekkel meg kell ismertetni minél korábban az érzelmek felismerését, megnevezését és kifejezését! A gyermekek érzelmi nevelésének tudatosabbá tételére nagy szükség van, mert egyre több a mentális betegséggel küzdő gyermekek és az értük aggódó szülők száma. Az érzelmet felismerő képességek fejlesztésének segítségével rendkívül gyümölcsözően tud működni a szülő-gyermek kapcsolat és ezen belül az érzelmek kezelése valamint a lelki egészség megőrzése.

Tehát beszélgess sokat a gyermekeddel és mesélj neki az érzésekről! Ezek fogalmi dolgok, ami egy óvodás gyerkőcnek még nehezen érthető, de a mesék révén a történetekből benyomást, élményt szerez róla. Ezért is írtam meg a “Csillagtündér és az érzések” c. mesekönyvemet, amely a módszerem alapjául szolgál.

Amikor az arcotokon megjelenik valamelyik érzés, nevezzétek meg! A gyerkőcnek össze kell kötnie a látványt a szóval és az érzéssel. Minél több érzékszervével tudja befogadni, annál jobban megérti. A játékosság mellet ez is óriási hangsúlyt kap az EQ fejlesztő programomban.

Fejleszd gyermeked érzelmi intelligenciáját, hogy kapcsolódni tudj hozzá az érzésein keresztül

Meseolvasás után is beszélgessetek róla, hogy melyik meseszereplő, vajon mit érzett! Ezek is jó példák, hogy felismerje azt, hogy érzelmek mindenkiben vannak és hasonlóan működünk általuk. A felnőtteknek ez természetes és magától érthető, de egy gyerkőcnek ezt is meg kell tanítani.

Amikor dühös vagy a gyermekre, nyugodtan mondd ki, hogy – “Most mérges vagyok, azért emeltem fel a hangomat!” Ez is jó minta arra, hogy a mimika mellett a hanglejtés is fontos része az érzelmek megjelenítésének.

Az nem baj, ha az ember hangerővel is kifejezi, hiszen így tudjuk a feszültséget kicsatornázni és egymás érzelmeit és az ahhoz tartozó viselkedést is értelmezni. Ez is egy apró részlet, de az egész érzelmi működésünk megértéséhez fontos információ. Az apró mozaikokból fog összeállni a teljes kép, hogy a végén megértse az emocionális automatizmusokat. A továbbiakban erre a tudásra lehet építeni az érzelmek kezeléséhez szükséges képességek fejlesztését is.

Néhány példát ragadtam ki az általam megalkotott oktatási program rendszeréből, amelyet az óvodáskorú gyermekcsoportokban is használok a Csillagtündér mesésjáték módszerrel és játékos eszköztárral.

A fenti példák külön-külön a tematika meghatározott sorrendje szerint és megfelelő helyén tudják eredményesen kifejteni fejlesztő hatásukat. A tudásátadás játékokba ágyazva a leghatékonyabb, amelyhez a megfelelő játékos eszköztár is a cél megvalósítása érdekében került kifejlesztésre.

Ha mindent megkap mégis elégedetlen gyermeked, akkor itt az idő, hogy az érzelmi nevelés terén fejleszd a tudásodat és az érzéseken keresztül kapcsolódj hozzá! Ehhez számodra is elérhető a Csillagtündér mesésjáték módszer és eszköztára, amely már az óvodai csoportokban is kezd elterjedni, az érzelmi intelligencia fejlesztés és az érzelmek kezelésének megkönnyítése érdekében.