Szót érteni a gyerekkel
Szót érteni a gyerekkel a szülők egyik legnagyobb kihívása! Miért? Mert a gyermek sokszor mást szeretne, mint amit kérnek tőle, ezért nem fogad szót. Ez összeütközéshez vezet és konfliktushelyzetet eredményez! A gyerkőcnek szüksége van az irányításra, de amint saját szükségletei és vágyai valamint éntudatának fejlődése következtében egyre öntudatosabbá és céltudatosabbá válik a viselkedése, egyre többet konfrontálódik az ő tevékenységeit korlátozó emberekkel. A különböző fejlődési korszakaiban egyre nyilvánvalóbban képviseli a saját akaratát, feszegeti a határokat és lépi át a korlátokat!
Érzelmi irányítottsága következtében, nehéz őt ész érvekkel meggyőzni, ezért is szoktuk mondani, hogy nem lehet vagy nehéz szót érteni a gyerekkel! Ez a mondat nagyon szépen kifejezi a lényeget! Azt várjuk el tőle, hogy szavaink által értsen meg egy helyzetet és fogadja el a kérésünket, irányításunkat vagyis “értsen a szóból”! Ha ez csak racionális síkon való kommunikálás szintjén valósul meg, akkor nem ér célba, ezért sokszor hatástalan marad. A gyermek egy érzelmi kuszaságban van és amikor a szülő szép szóval nem tud rá hatni, még őt is elöntik a különböző érzések.
Ha szóból nem ért a gyermek, akkor hogyan lehet rá hatni?
Szót érteni a gyerekkel úgy lehet, ha a szavakra eszközként tekintünk ahhoz, hogy érzelmileg közel kerülhessünk hozzá! Amennyiben az érzelmek szintjén kommunikálunk vele, hamarabb elérjük a célunkat! Ez az a plusz nézőpont, amit behozva az érzelmi nevelésbe, sokkal szorosabb kötődést és hatékonyabb együttműködést tudunk kialakítani a gyermekünkkel.
Miért? Az általunk racionálisan működő attitűdből áttevődik a hangsúly az érzelmi egymásra hangolódásra. Ez a célravezetőbb, mert sokkal inkább hozzásegít az együttműködés eléréséhez!
Ezt hogyan tudjuk elérni és jól kivitelezni? Használjuk az érzelmi intelligenciánkat! Minél empatikusabbak vagyunk gyermekünkkel, annál inkább bele tudunk helyezkedni az ő látásmódjába és érzelmi világába! Rá kell figyelnünk és nem szabad hagyni, hogy saját érzéseink elvegyék a figyelmünket csemeténk belső történéseinek együttérzéséből és szükségleteinek, mozgatórugóinak megértésétől. Ezek a legjobb iránymutatók, hogy miképpen tudunk hozzá kapcsolódni és az érzelmek szintjén “forró dróton” kommunikálni vele. Ez az a nézőpontváltás, ami más eredményre fog vezetni, mint amivel eddig próbálkoztunk!
Szót érteni a gyerekkel helyett – együtt érezni a gyerekkel!
Tehát ne azt várjuk el, hogy ő értsen meg minket, és ne azt mondjuk, hogy nem lehet szót érteni a gyerekkel! “Fordítva ülünk a lovon!” Nekünk kell megérteni őt és nem a szavak szintjén, hanem azokon az érzésein keresztül, ami miatt nem tud racionálisan figyelni és megértő lenni a szavainkkal közölt kéréseinkre!
Úgy tudod megtalálni a közös hangot gyermekeddel, ha kapcsolódsz az érzéseihez!
Miközben segítesz az ő érzéseit megfogalmazni és megtalálni a mögöttünk rejlő szükségleteket, a gyermek az alábbiakat fogja érezni:
- Kapcsolódsz hozzá!
- Megérted őt!
- Elfogadod az érzéseit (hagyni kell, hogy megélje őket, nem szabad elnyomni)! Ezekkel ő sem tud mit kezdeni, főleg akkor, ha még fel sem tudja ismerni és megnevezni sem képes őket!
Minél fejlettebb a te érzelmi intelligenciád és amilyen mértékben fejleszted gyermekedét is, olyan nagy hatásfokkal tudjátok a konfliktushelyzeteket megoldani és ezekben közös megoldásokra lelni.
Szót érteni a gyerekkel úgy lehet a legkönnyebben, ha kibeszélitek az érzéseit és te is azok mentén tudsz ráhangolódni és kapcsolódni hozzá. A szükségleteire és igényeire válaszolva tudtok alternatív megoldásokat keresni. Olyanokat, amelyek mindkettőtök érdekeit figyelembe veszi. Persze előfordul, hogy ez nem mindig kivitelezhető. Viszont ha ilyen opció is van, akkor a gyermek is könnyebben elfogadja, amikor tényleg csak egyféle megoldásra van lehetőség!
Kapcsolódást segítő példamondatok lehetnek:
- Hogy érzed magad? Miért?
- Haragszol rám? Mondd el nyugodtan! Mit szeretnél?
- Félsz valamitől?
- Mire vágysz? Mi segítene, mit gondolsz? Keressünk megoldásokat! Beszéljük meg!
- Te mit javasolsz? Nyitott vagyok és figyelek rád! Tudd, hogy támogatlak.
- Ha nyitott leszel rá, elmondhatom én is hogy mit érzek és gondolok? Köszönöm!
Az lenne célra vezető, hogy tabuk nélkül tudjatok az érzelmekről kommunikálni! Fontos, hogy beszéljünk az érzelmekről, mert ez segít az egymáshoz kapcsolódásban a kötődés megerősítésében, a konfliktusok megoldásánál. Amennyiben az EQ-tok fejlesztést, az érzelmek kibeszélése gyakorlást igényel, akkor az a kihívás, hogy “nem tudsz szót érteni a gyerekkel”, pont erre hívja fel a figyelmet!
Soha nem késő! Már oviskorú gyerkőcökkel is meg lehet tanítani az érzelmek felismerését és kifejezését, vagyis az érzelmi intelligencia megalapozását a Csillagtündér mesésjáték módszer alkalmazásával! Ez nemcsak a szülő-gyermek közötti érzelmi kommunikációban, de a lelki egészség megőrzésében is óriási segítség!