Szemtelen gyermek kezelése
Szemtelen gyermek kezelése nagy kihívást jelent! Miért? Ennek több oka is lehet, viszont ha ezeket felismerjük, akkor sokkal könnyebben megbirkózhatunk az ilyen jellegű helyzetekkel. Az alábbiakban három fontos tényező mentén, lépésenként vesszük végig, hogy mire érdemes figyelni.
Melyek lehetnek azok az okok, ami miatt nehézséget okoz a visszabeszélő gyerkőc kezelése?
Például az alábbi három szempont:
– azonosítjuk a gyerkőcöt a viselkedésével
Nem a gyermek szemtelen, csak a viselkedése. Olyan értelemben vehetjük “szemtelennek”, hogy nem látja mit csinál, így nekünk kell segíteni őt abban, hogy a kiváltó okokat megláttassuk vele. Persze ez lehetetlen küldetésnek tűnik, ha mi sem vesszük észre mert mással vagyunk elfoglalva.
– személyes sértésnek vesszük, amit csinál
Érzelmileg bevonódunk, magunkra vesszük és ettől a pillanattól kezdve, a saját sérelmeinkkel vagyunk elfoglalva és ennek hatása alapján beszélünk, viselkedünk és cselekszünk. Azonnal meg akarjuk szüntetni a helyzetet tiltással, korholással, nehezteléssel, fenyegetéssel, büntetéssel, kiabálással, stb.
– nem a gyerkőcre fókuszálunk
Egészen addig, amíg a saját érzelmeink irányítanak, – amelyet legtöbb esetben észre sem veszünk – nem tudjuk a teljes figyelmünket a gyermekünkre összpontosítani. Nem látjuk meg, hogy mi a probléma valódi forrása és ilyen értelemben vakok vagyunk és ezért tehetetlenek is. Ennek következménye, hogy elbeszélünk egymást mellett és nem ér célba a mondandónk.
Két elszigetelt érzelmi góc küzd egymással!
Mindkettő azt szeretné elérni, hogy kielégüljenek a szükségletei és az érzelmeik hatására öntudatlanul viselkednek, amely sajnos nem vezet eredményre!
Ezért nehéz a szemtelen gyermek kezelése, ha nem vagyunk tudatosak a saját érzelmi működésünkre!
Nekünk kell változnunk ahhoz, hogy könnyebbé váljon a tiszteletlen gyerkőc kezelése!
Hogyan? Másfajta hozzáállással az alábbi három lépésben:
- Folyamatosan tudatosítani kell magunkban, hogy a személyiségét változatlanul szeretjük, csak a viselkedése nem megfelelő az adott helyzetben és ezt el is mondjuk neki. Ez megerősít minket is és őt is abban, hogy a szeretetre és kötődésre építve fogjuk megoldani a jelenlegi problémát, amelyre tekinthetünk megoldandó feladatként is.
- Észre kell venni magunkon és tudatosítani, hogy milyen érzelmi állapotba kerülünk, amikor pimaszul viselkedik velünk gyermekünk. Dühös, sértődött, felháborodott, megbántódott vagyok? Igen! Rendben! Így érzem magam, de ha támadólag lépek fel és visszavágok, az nem a megoldás felé visz. Mit tehetek? Hátralépek egyet és egy kicsit háttérbe helyezem a saját érzéseimet és a megfelelő módon kezelem őket.
- Teljes odafordulással a gyerkőcre figyeljünk!. Milyen érzések vezérlik, hogy így viselkedik? Mi lehet a problémája, ami miatt így érzi magát és az miből keletkezett? Próbáljuk meg kideríteni közösen, hogy mi a konkrét fájdalom és arra, hogyan tudunk közösen megoldást találni!
Ha változtatunk a saját hozzáállásunkon és gondolkodásmódunkon a fent javasolt 3 lépés szerint, akkor egészen más eredményre fogunk jutni a szemtelen gyermek kezelése során.
Mi szükséges ahhoz, hogy új módon működjünk a pimasz gyerkőc irányítása közben?
Olyan képességek megtanulására, amelyek az érzelmek tudatosításában és kezelésében segítenek. Amikor a szemtelen gyermek kezelése folyamatában a saját érzéseinket háttérbe szorítjuk, az nem azt jelenti, hogy ne élhetnénk meg azokat és ne húzhatnánk meg a határvonalat a gyermek helytelen viselkedésével szemben.
Határozottan kijelenthetjük, hogy ez számunkra milyen érzést okoz és kifejezhetjük, hogy több tiszteletet várunk, de ezen gyorsan átlépve, azonnal a gyermekre kell fókuszálni!
Segítsünk neki felismerni és megnevezni, mi lehet az ő érzése, az elakadása és problémája, ami miatt velünk viselkedik csúnyán. Sok esetben magával és a világgal van problémája és nem velünk, de ezt ránk vetíti ki!
Nem tud mást tenni! Ő az érzelmei hatására viselkedik valahogyan, de sokszor ő sincs tisztában azzal, hogy mi történik vele és miért! Ha képes lenne felismerni az érzelmeit és megnevezni azokat, ő is le tudná vezetni a feszültségét és tudná kontrollálni a viselkedését. Ha össze tudná kötni az ok-okozatokat, hogy mi váltotta ki azt az érzést, ahogyan érzi magát, akkor meglátná, hogy valójában mit szeretne és azt mondaná el, ahelyett hogy bánt a szavaival vagy akár fizikálisan másokat.
A szemtelenség és csúnya beszéd egy lehetőség a gyermek számára, amikor nincs más módja a feszültsége levezetésére. De ezt meg lehet tanulni az érzések kifejezésének segítségével, sokkal kifinomultabban kicsatornázni. Ezt meg lehet tanítani a gyerekeknek! Sőt, a mai világban egyre nagyobb szükség van erre – sokféle szempontból is – hiszen egyre több a mentális betegséggel küzdő gyermekek száma.
Milyen eszköztár nyújthat segítséget a szemtelen gyerkőc kezeléséhez szükséges képességek fejlesztésében?
A csillagtündér mesésjáték módszer tematikájának segítségével és játékeszközeivel, már óvodáskortól játékosan megtanítható a gyerekeknek az érzelmek felismerése, kifejezése, azok működésének megismerése, amelyek megalapozzák a gyerkőcök érzelmi intelligenciáját. Ez segít az érzelmek dekódolási képességének fejlesztésében az érzelmi menedzsment elsajátításában. Az együttműködő kommunikáció is ezekre a képességekre épül.
Az óvodás csoportunkban – a Csillagtündér módszer segítségével – a gyerekek megtanulták verbalizálni az érzéseiket és kifejezni, hogy mit szeretnének. Elsajátították az asszertív kommunikáció alapjait, amely segíti őket a konfliktusok hatékony megoldásában.
Ez a lehetőség a szülők számára is elérhető. Gyermekükkel együtt ők is fejleszthetik azokat a képességeiket – érzelmi intelligencia fejlesztés – amelyek segíteni fogják őket abban, hogy többé ne legyen számukra kihívás a szemtelen gyermek kezelése. A szülő és gyermek is sokkal tudatosabb lesz a saját érzelmi működésére. Ilyen módon a lelki egészségük megóvásához is nagymértékben hozzájárulnak!