Rossz anyának érzed magad
Rossz anyának érzed magad és haragszol magadra, amikor felismered a szülői mintákat magadban? Meglepődsz azon a felismerésen, hogy te jó ég, ugyanazt csinálod, amit az anyukád vagy apukád. Bűntudatod van, amikor hasonló kiabálással vagy esetleg csapkodással vezeted le a feszültségedet?
- Gyermekkorodban benned is félelmet keltett ez a viselkedés és nem érted magadat sem, hogy ezt miért így csinálod?
- Mardos a bűntudat és rossz anyának érzed magad, pedig erődön felül mindent megteszel, hogy jó szülő légy?
- Azt gondolod valami baj van veled és lehet, hogy pszichológushoz kell menned, mert ez így nem mehet tovább?
- Úgy érzed, hogy nem tudod kontrollálni, hogyan viselkedj és ez megijeszt?
Nem kell, hogy rossz anyukának érezd magad
Nem tehetsz róla, hogy másolod a szüleidet, ezért ne bántsd magad azzal, hogy rossz anyának érzed magad! Gyermekként interiorizáljuk a szüleink nevelési viselkedését. Amíg felnövünk, magunkba szívjuk szüleink testbeszédét, érzelmi kommunikációját, nevelési attitűdjét és amikor hasonló helyzetbe kerülünk ösztönösen ezeket használjuk.
Hogyan lehet ezektől megszabadulni? Nem tudsz addig, amíg nem bővíted az érzelmi neveléshez szükséges eszköztáradat és tudásodat! Amíg nem keresel újakat, addig csak a régieket tudod használni.
Hasonló a helyzet, mint amikor van egy öreg elavult autód és te szeretnél helyette egy sokkal komfortosabb, jobban kinéző, újabb típust. Akkor tudod csak letenni a régit, ha már beszerezted az újat. Tehát másfajta érzelmi nevelési stratégiát kell kialakítanod, új módszereket kell alkalmaznod!
A szüleid azért neveltek így, mert ők is ezt a mintát kapták, ezért csak ezt tudták továbbadni. Tehát rájuk sem szabad emiatt haragudnod, hiszen nem tehetnek róla. Viszont addig tart a rossz minta továbbadása, amíg valaki meg nem szakítja.
Te legyél az, aki változtat ezen és egy sokkal jobban működő érzelmi nevelést örökít át.
Gondolj bele! Amit te most jó irányba megváltoztatsz, gyermeked már azt fogja továbbvinni!
Szüleid azért nem tudtak változtatni, mert generációról generációra úgy szocializálódtak az emberek, hogy az érzelmekről nem beszélgettek különböző okok miatt, ez mindenkinek a magánügye volt.
Ennek következményeként az érzelmi tudatosságuk nem tudott olyan szintre fejlődni, amely a te érzelmi nevelésed során segítségükre lett volna. Ezért nagy általánosságban csak a tekintélyelvű nevelést tudták alkalmazni és az érzelmi tudatosság terén sem tudtak mintául szolgálni (tisztelet a kivételnek).
Ez az oka annak, hogy a saját érzelmeinkkel is nehezen boldogulunk. Így, hogyan várjuk el magunktól, hogy sikeresek legyünk gyermekeink érzelmi nevelése terén? Ezért olyan új megközelítést kell alkalmaznod, amely során a te érzelmi tudatosságod is fejlődni tud, így „két legyet ütsz egy csapásra”. Ez ad alapot egy olyan érzelmi menedzsment kialakításához, amelyben képes leszel saját és gyermeked érzelmeinek a kontrollálására is.
Rossz anyakép átváltoztatása
A megszerzett új tudással végre nem a szüleid nevelési mintája köszön vissza belőled. Elhagyhatod a félelmet keltő és bűntudatot okozó viselkedést és azt, hogy rossz anyának érzed magad. Helyette, úgy bánhatsz gyermekeddel, ahogyan mindig is vágytál rá. Uralkodni tudsz a saját érzelmeiden és megértő tudsz lenni a gyermekedben zajló folyamatokra is. Tudatos vagy az érzelmi folyamatokra, ezért mindig tudod, mikor, mit tegyél és hogyan kezeld gyermeked érzelmi problémáit.
Kezdd el a tudatosságod fejlesztését azzal, hogy figyeld meg önmagad működését gyermeknevelés közben.
- Mitől szoktál nagyon kiborulni, mi az, ami nagyon feldühít és annak vajon mi az oka?
- Lehet, hogy közvetlenül nem is a gyermeked, hanem valami más?
- Mi az, ami triggerel téged?
- Ha csak a gyerkőc az oka, akkor ő vajon miért így viselkedik?
- Kialakult már egy játszma, amit észre sem veszel?
Ha másképp reagálsz ugyanarra a helyzetre, a reakciója is más lesz! Próbáld ki!
A gyermekednek is megtaníthatóak az érzelmek egy bizonyos szisztéma mentén. Az ő életkori sajátosságait figyelembe véve, lépésről-lépésre el lehet juttatni az alapérzelmek felismerésétől a megértéséig.
Elsősorban rá kell döbbenteni őt, hogy egyáltalán vannak érzések! Bizonyos helyzetekben a gyermekek is meg tudnak ijedni saját reakcióiktól, úgy ahogyan te is. Nem értik, hogy egyes szituációkban, miért viselkednek úgy, ahogyan valójában nem szeretnének. Ők is éreznek egy kis szégyent vagy bűntudatot, pláne ha felhívjuk rá a figyelmüket! Az érzelmek irányítanak bennünket! Minél többet foglalkozunk velük, annál nagyobb tisztánlátásunk lesz a működésük és azok következményével kapcsolatban.
A gyermekeket játékosan lehet fejleszteni, ők az élményekből és tapasztalatokból tanulnak, innovatív érzelmi nevelési rendszeremet erre alapoztam.
Az szülő, aki azt hiszi, hogy abból tanul csemetéje, ha sokat magyaráz neki, azért nem jut egyről a kettőre, mert nem veszi figyelembe azt az életkori sajátosságot, hogy az oviskorú gyermek tapasztalati úton és a játékok segítségével sajátítja el az új ismereteket.
A megtapasztalásokhoz szüksége van mintára! Milyet kap tőled az érzelmekkel kapcsolatban? Ugye sejted, hogy bizony magadon is dolgoznod kell, ha nem akarod a szüleid példáját továbbadni.
Nem vagy rossz anya, mert kimutatod az érzéseidet, de arra figyelj hogyan teszed
Te vagy a modell , “téged tanul meg gyermeked”! Ahogyan érzelmileg reagálsz és kifejezed magad testbeszédben, verbálisan, amilyen negatív vagy pozitív energiákat sugárzol, azokat építi magába.
Ha az érzelmi működések tudatlansága miatt, tehetetlen, frusztrált, elkeseredett és dühös, netán agresszív reakcióid vannak, ne csodálkozz, hogy nem érsz el eredményt gyermekednél, aki azt éli meg, amit te is átéltél és itt bezárul a kör. Fejlődnöd kell, hogy ne maradj szüleid szintjén az érzelmek kezelése terén.
Ezután következhet csak gyermeked fejlesztése, amikor már te is jó mintát tudsz adni, hiszen a gyermek tapasztalás útján tanul. Fordított sorrendben nem tud működni. Hogy várod el tőle azt, amit nem tudsz megtanítani neki, mert te sem vagy birtokában annak a tudásnak?
Segítségem, hogy ne érezd rossz anyának magad
Fentieket figyelembe véve a szülőknek szóló mentormunkám metodikájának bevezető szakaszában, amint elkezdődik a szülő érzelmi tudatosságának fejlődése, időben eltolva, de párhuzamosan megkezdődhet a gyermek fejlesztése is.
Ehhez kapcsolódik a következő modulban a Csillagtündér mesésjáték módszer, amely a játékeszközei segítségével fejleszti a gyermek kognitív képességeit.
A játék és a mese egy olyan “varázslatos eszköz” a gyerekek neveléséhez, amellyel tényleg megtörténik a “csoda” és átadható, amit szeretnél megtanítani.
Szülőként te is használd, ha örömtelien és sikeresen szeretnél eredményt elérni. Amikor a gyermek már képes az érzelmek dekódolására, akkor lehet rátérni az kooperatív érzelmi kommunikációra. Ennek az állomásnak is különböző szintjei vannak.
Például, amennyiben te sem tudsz az érzelmeidről beszélni, akkor lehetetlen küldetés, érzelmi beszélgetést folytatni gyermekeddel. Ez tanulható folyamat és pont ez az a változtatás, ami elindíthat azon az úton, hogy megváltoztasd a szülői mintát.
El kell felejtened azt a tévhitet, hogy “nem beszélek az érzéseimről mert akkor sebezhetővé válok”!
Pont ezzel tudsz kiállni magadért és képviselni az érdekeidet, megóvni a lelki egészségedet. Jogod van úgy érezni, ahogy érzel. Így tudsz mintát szolgáltatni gyermekednek is, hiszen tapasztalás útján tanul és csak ezután következhet, hogy gyermeked is verbalizálja az érzelmeit miután már képes azokat értelmezni.
A kooperatív érzelmi kommunikációban, olyan szintre érkeztek, amikor mindketten ki tudjátok fejezni az érzelmeiteket, kölcsönösen empatikus vagytok egymással, ezáltal tudok összekapcsolódni és együttműködni, konszenzusra jutni.
Meghatározott struktúra mentén – az egyéni elakadásokat kezelve, amelyek eltérő szinteken lehetnek – tudunk eljutni az érzelmi menedzsment elsajátításához, ami számodra is elérhető.
Az innovatív pedagógiai módszerem éppen ahhoz ad segítséget, hogy helyettesíteni lehessen a régit elavult és sok esetben rossz mintát egy teljesen újjal, az érzelmi nevelés és az érzelmek kezelése terén, óvodáskorú gyermeket nevelők számára.