Fejleszteni kell az érzelmi intelligenciát!
Fejleszteni kell az érzelmi intelligenciát mert szoros összefüggésben áll a gyermeknevelés, azon belül is az érzelmi nevelés hatékonyságával és eredményességével.
Miközben gyermekeinket próbáljuk nevelni, megdöbbenve tapasztaljuk, hogy a bennünk élő gyermeket, azaz magunkat sem ismerjük igazán. Úgy váltunk felnőtté, hogy automatikus minták alapján cselekszünk és önmagunk mélyebb megismerésére és megértésére nem is volt lehetőségünk. Neki feszülünk a gyermeknevelés kihívásainak és kétségbeesetten vesszük tudomásul, hogy sok esetben tehetetlenek vagyunk. Nem látunk a történések mögé, nem ismerjük fel a mélyen húzódó mozgatórugókat és motivációkat.
Megragadunk a felszínen és erőfeszítéseink csak átmeneti eredményt hoznak. Ekkor elkezdünk megoldásokat keresni és sok esetben azzal szembesülünk, hogy önmaguk érzelmi tudatosságának hiánya miatt rekedünk meg, egy bizonyos szinten.
Amíg nem kezdünk el ez irányban fejlődni és megérteni az összefüggéseket, addig szülőként is sokkal nehezebb megoldani az érzelmi nevelés során adódó kihívásokat. Ezek a felismerések vezethetnek oda, hogy ráébredünk, mire lenne szükség. Fejleszteni kell az érzelmi intelligenciánkat, hogy egy magasabb érzelmi tudatossági szintre léphessünk!
Fejleszteni szükséges az érzelmi intelligenciát az alábbi kihívások megoldásához is.
Napjainkban egyre nagyobb feszültséget kelt a szülőkben, hogy nem vagy nehezen tudják gyermekeik és saját érzelmeiket is kezelni.
- Szülőként hogyan kezeljük, amikor a gyerek agresszív, szemtelen illetve erőszakos?
- Mit tehetünk érte, ha szorongó vagy depresszív?
- Hogyan érhetjük el, hogy együttműködő és empatikus legyen?
Ha agresszív, akkor mindenáron el akarja érni a célját, ha pedig szorongó, akkor feladta, hogy elérjen bármit is? Mindkét esetben jó lenne elérni gyermekünknél a hajlandóságot az együttműködésre és megértésre, hiszen csak segíteni akarunk. Viszont ezt meg kell előzze szülői részről egy olyan hozzáállás és elfogadás, amely a gyermek szükségleteire figyel.
A gyerekek azért csinálják azt, amit csinálnak és viselkednek úgy ahogyan, mert nincsenek más eszközeik a céljaik eléréséhez! A felnőttek pedig azért szenvednek ettől, mert nekik sincs eszközük, hogyan hassanak gyermekeikre, a megfelelő és segítő módon! A csemetéknek jó mintára lenne szükségük, de a szülőktől többnyire csak azt hallják, hogy mit ne csináljanak.
Jól működő receptekre vágynának, amelyek segítenék a helyes viselkedés kialakításában, önmaguk megismerésében, megértésében és ehhez fejleszteni kell az érzelmi intelligenciát. Szülők és gyermekek a megfelelő érzelmi kommunikáció használatával tudnának segítő módon kapcsolódni egymáshoz.
Mihez szükséges még az érzelmi intelligencia fejlesztése?
Konfliktus helyzetekben jó lenne használni az asszertív kommunikációt! Az biztosan nagy segítség lenne! Igen valóban nagyszerű segítő eszköz annak a személynek, aki tisztában van az érzelmi működősével – már azon a szinten van az EQ-ja – és ezt énközlően tudja kommunikálni, erről szól az együttműködő kommunikáció (EMK).
Tehát hiába tanuljuk meg például az EMK megoldási sémát, nem fogjuk tudni használni, amíg nem vagyunk tisztában az érzelmeinkkel. Az érzelmek verbális kifejezésének alapja az érzelmi tudatosság vagyis az érzelmi intelligencia. Amíg ezt nem kezdjük el fejleszteni, nincs alap, amire építkezhetnénk és amely óriási segítség a személyiségfejlődésünk tekintetében is.
Hogyan érthetnénk meg más emberek működését és viselkedését, ha a magunkét sem értjük? Hogyan segíthetnénk a gyermekünknek, ha magunkon sem tudunk segíteni?
Daniel Goleman: “Érzelmi intelligencia” című könyve egyértelműen és világosan tárja elénk, hogy miért fontos az érzelmi intelligencia, milyen módon befolyásolja az életünket és hogyan lehet fejleszteni. Alapja, hogy képesek legyünk felismerni magunkban és másokban az érzelmeket, megnevezni azokat és a megfelelő módon tudjuk kommunikálni.
Itt megérkeztünk egy újabb kihíváshoz. Azért okoz nehézséget mindannyiunk számára kifejezni az érzéseinket, mert nem így szocializálódtunk. Ezt a képességbeli hiányt kell pótolni, – ehhez sosincs túl késő – fejleszteni kell az érzelmi intelligenciát!
Változtatni kell a ránk örökített hiányos érzelmi nevelésen, hogy a mai gyerekek érzelmileg már sokkal tudatosabban nőhessenek fel és ennek tanítását minél fiatalabb korban kezdjük el!
Nehéz küldetés volt, de nem lehetetlen, így jött létre az EQ fejlesztő Csillagtündér módszertan és a hozzátartozó eszköztár, amelynek segítségével már óvodásoknak is meg lehet alapozni az érzelmi intelligenciáját. Erre építjük az asszertív kommunikációt és nemcsak a gyerekek, de a szülők is kapnak segítséget, hogy otthon tabuk nélkül tudjanak beszélni az érzelmekről és képesek legyenek együttműködően kommunikálni.
A küldetés folytatódik! Minél több szülőhöz és gyermekhez juthasson el ez a lehetőség, hogy ne csak elbeszéljenek egymás mellett, hanem szívtől-szívig tudjanak egymással kapcsolódni, amellyel megóvhatjuk a gyermekek lelki egészségét is!