Csillagtündér a Vizafogó Tagóvodában
Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Egyesített Óvodája karácsonyra minden gyermekcsoportot megajándékozott a Csillagtündér társasjátékkal, mi is ezáltal ismerkedtünk meg ezzel az innovatív módszer- és eszközrendszerrel.
A játék már külső megjelenésében is esztétikus, mely elsőre különösen a lányok érdeklődését keltette fel. 5-6 évesek korcsoportjáról lévén szó azt tapasztaltuk, hogy az érzelmekkel való megismerkedés, és azok azonosítása könnyedén sikerült a gyermekeknek, melyet a dobozban található, Csillagtündér és az érzelmek c. könyv meséinek meghallgatása, valamint a hozzájuk kapcsolódó versek megismerése is segített.
Az érzelmeket megjelenítő színes „puhanykák“ és a kártyák játékos lehetőséget nyújtottak a gyerekek számára az érzelmek felismerésének és azonosításának gyakorlására, valamint az ezzel kapcsolatos ismeretek elmélyítésére. A játék izgalmát tovább fokozta a táblajáték szabálya, mely érdekes és szórakoztató együttlétet biztosított a gyermekek számára.
Óvodapedagógusi tapasztalataink
- Azt tapasztaltuk, hogy a játék keretében a gyermekek könnyebben megnyíltak egymás számára, bátran meséltek történeteket örömeikről, de negatív megéléseikről, akár a gyermeklétből adódó félelmeikről, szorongásaikról is.
- Szavakba tudták önteni egy-egy történet kapcsán átélt érzelmeiket, mely segített számukra azok feldolgozásában, miközben gyakorolták egymás türelmes és figyelmes meghallgatását.
- Olyan információkat is megismerhettek egymásról, mely segítette őket társuk viselkedésének megértésében, egymás elfogadásában, szükséges esetben az egymásnak való segítségnyújtásban.
- Megélhették azt az érzést, hogy szabad átélniük az érzelmeiket, és mintát is kaphattak arra vonatkozóan, hogyan tegyék ezt úgy, hogy annak formája elfogadott legyen a közösségen belül is. Ez is hozzásegítette a gyerekeket konfliktusaik erőszakmentes megoldásainak keresésében.
További eredmények
Nevelő munkánk során azt tapasztaltuk, hogy a Csillagtündér módszer alkalmazása segítséget nyújtott a gyermekek formálódó érzelmi-akarati fejlődésének támogatásában a saját, megélt érzelmek megfigyelése, azonosítása, és azok játékos feldolgozási lehetőségei által, a pedagógusok számára pedig egy újabb lehetőséget biztosít a gyermekek alaposabb megismeréséhez, és ezáltal a személyes szükségleteikhez igazodó szakmai-módszertani eszköztárunk bővítéséhez.
A tagóvodánk egyik nevelés nélküli munkanapján, Pintér Krisztina által tartott gyakorlatorientált bemutató során újabb ismereteket kaptunk a Csillagtündér módszer- és eszközrendszer sokféle fejlesztési lehetőségével kapcsolatban, mely segítséget nyújtott annak szélesebb körű és tudatosabb pedagógiai alkalmazásában.
Bálintné László Barbara és Fűzér Dóra Petra óvodapedagógusok